Wednesday, July 12, 2017

KISAH SEORANG BALU

KISAH SEORANG BALU

Salam duhai teman.. Dah lama kita tak bersiaran. Dah hampir bersarang blog mak dara ni kan hehehe..... Tapi jangan gusar.. Mak Dara masih di sini bersama kalian.. belum masa ntuk mengundur diri dari dunia blog ini.. Insyaallah.. Selagi bernafas.. tulis.. tulis.. dan terus menulis..

Hari ini Mak dra mahu berkongsi dengan anda kisah tentang BALU.. Yup satu perkataan namun beribu makna bagi yang memegang gelaran ini..

Anda.. teman atau ahli keluarga anda ada yang bergelar seorang BALU.. ?" Dan mengalami depresi? Hari ini Mak Dara terpanggil unuk berkongsi KISAH SEORANG BALU.. Kisah kehidupan Mak Dara sendiri yang telah hampir tiga tahun menjadi seorang balu.. 

Tapi bila nak menulis ni agak rumit dan takut tak sampai apa yang nak mak dara nak sampaikan kepada korang.. Jadi.... Mak dengan gigihnya telah merakamkan sebuah video pendek khas untuk anda .. Luangkan sedikit masa untuk menontonnya ya.. Alaaa tak lama patblas jam tujuh belas minit jer.. ehhhh tak laaaa hanya beberappa minit sahaja durasi video ni..


Hmmmm begitulah kisah seorang yang bergelar Balu.. Hidup yang harus dijalani setelah kematian suami bukanlah satu perkara yang mudah.. Terlalu banyak onak dan ranjau harus kami hadapi.. Yang lebih menyedihkan jika bila ada yang memandang serong kepada yang berstatus balu.. Kenapa mereka tidak faham bahawa menjadi seorang balu bukanlah satu pilihan.. Tapi sesuatu yang telah ditakdirkan oleh Allah swt kepada "hamba PilihanNya" . 

Mak Dara redha kerana menjadi salah seorang "hamba pilihaNya" ini bermakna Allah swt amat amat sayangkan Mak dan telah menganugerahi ujian ini untuk mak dan anak anak lalui.. Mak percaya bahaya Allah swt tidak pernah kejam pada umatnya.. Pasti ada pelangi yang menanti mak dan anak anak dipenghujung ujian ini Insyaallah..

Jadi kepada semua teman teman Mak Dara yang bergelar balu atau kepada anda yang mempunyai ahli keluarga atau teman yang bergelar balu.. Berilah sokongan dan support yang tiada henti kepada mereka.. Mereka amat amat memerlukan "bahu untuk menangis" pada ketika ini.. Semoga dengan bantuan dan sokongan anda mereka dapat BANGUN dan meneruskan sisa hidup dengan lebih bermakna dan bahagia insyaallah..

Mohon anda share video ini beramai ramai atau share kepada teman atau kenalan anda yang bergelar balu dan yang senasib seperti mak ya.. terima kasih semuaaaa.. Sayang korang ketat ketat muahhh....

Mak Dara berharap dengan perkongsian mak dara mengenai isu BALU ini dapat membuka mata anda mengenai segala keperitan dan kesukaran yang terpaksa kami alami. Bukan niat untuk meminta simpati jauh sekali untuk mencari perhatian.. Sekadar berkongsi apa yang telah lama terpendam.. Jika anda mengenali seseorang yang bergelar balu.. tiada apa yang lebih baik untuk anda lakukan selain dari support dan sokongan . Itu lebih bermakna dari segala galanya. 



Mohon Dipulihkan Dalam Sujud Terakhir

Assalam duhai teman..Tiba tiba terbuka dan terbaca kembali majalah majalah yang tersusun cantik di atas meja . Dan tersenyum sendiri dek terlihat tentang artikel mak dara yang keluar di majalah MINGGUAN WANITA. Alhamdullilah ada juga wartawan yang sudi untuk interbiu mak untuk di masukkan ke dalam majalah mereka.. Ingatkan kisah ibu tunggal macam mak ni takde yang istimewa untuk dikongsi bersama pembaca tapi siapa sangka Majalah Wanita sudi untuk memasukkan sedikit cebisaan kisah Mak yang bergelar balu dan ibu tunggal ini dalam satu artikel di majalah hebat seperti MINGGUAN WANITA.. Rasa sungguh terharu dan honored.. Terima kasih kepada wartwan Akmar yang telah menghubungi Mak Dara dan menyampaikan hasratnya untuk menemubual Mak di rumah.. Ok mari Mak Dara kongsikan kembali gambor mak di majalah mereka dan sesi disebalik tabir di rumah Mak Dara ye..Kira kiranya macam throwback gitu hehe..




Haa inilah ghopenye Mak Dara di dalam Majalah Mingguan Wanita untuk issue bulan Mei 2016. Antara yang dihighlightkan dalam artikel ni mengenai kerjaya dan penglibatan Mak Dara sebagai penulis skrip drama selama dua puluh tahun, tentang cabaran dan dugaan setelah kehilangan arwah suami Mak Dara Martias Ali kerana sakit Lymphoma (kanser darah stage 4) pada 29hb mei 2014 yang lalu, tentang bagaimana mak dara lalui hari hari sebagai balu dan ibu tunggal dan kisah tentang Mak Dara membesarkan anak anak seorang diri.. 

Hmmm sebenornye memang artikel ini menyentuh perasaan Mak Dara . Kerana selama ini mak sering sahaja mendengar tentang kisah ibu tunggal dan anak anak yatim dan tidak pernah terlintas dikepala Mak bahawa mak juga akan menerima nasib yang sama pada usia mak 37 tahun dua tahun lalu.. Kini menceritakan kisah mak sebagai ibu tunggal amat amat susah untuk diluahkan semasa sesi temuramah bersama wartawan akmar namun mak cuba gagahi walaupun ada beberapa ketika berderai juga air mata di pipi tatkala menceritakan saat saat terakhir arwah suami mak menghembuskan nafasnya yang terakhir.. Dan saat saat Allah swt memberikan mak dara "petunjukNya" di sujud mak yang terakhir.. Hmmm panjang kisahnya kalau nak ceritakan di sini.. Tapi kalau ada yang sudi nak tahu lebih lanjut bolehlah dapatkan MAJALAH MINGGUAN WANITA keluaran isu mei ye.. Cover depannya ialah Rozita Che Wan dan anaknya yang chomeyyy loteeyyy si ecah tu..

cover untuk isu mei 2016

Ok mari mak kongsikan beberapa keping gambor disebalik tabir semasa sesi interview bersama wartawan Akmar dan jurufotonya dii rumah Mak Dara ya..

sesi interview Mak Dara bersama wartawan Akmar 

Mak tengah dok pikir apa nak jawab hehe

time ni jenuh tahan nafas kasi nampak slim hehe

sesi bergambor di bilik dan juga dimana juga adalah home office mak

tudung tudung dari jenama mak dara iaitu ADORABELLE
yang akan mak dara keluarkan pada bulan puasa nanti


Jutaan terima kasih kepada wartawan Akmar , jurufoto kerana sudi menemubual Mak Dara dan terima kasih tak terhingga kepada MAJALAH MINGGUAN WANITA kerana mengongsikan perjalanan dan kisah hidup Mak Dara ini.. Semoga kita dapat bekerjasama lagi nanti in syaa allah.. 


THE ZISTERS @ ASTRO AWANI

Mak Dara @ AXA AFFIN Life Insurance Malaysia

Mak Dara @ IKLAN MAYBANK