Friday, August 24, 2018

KISAH BALU - WAKTU YANG TEPAT UNTUK MOVE ON

Waktu manakah yang tepat untuk MOVE ON? 
(Khas buat para BALU)


Assalam duhai teman.. Entah kenapa tiba tiba pagi ni teringat kembali kisah lama Mak Dara.. Ketika Mak Dara sedang berduka atas kehilangan suami semua berbisik dan memberi semangat untuk Mak Dara move on.. move forward.. fikirkan anak anak.. fikirkan masa depan.. Yelah tak pernah terfikir bahawa Mak Dara akan menjadi balu dan seorang ibu tunggal kepada empat org cahayamata di usia 37 tahun.. Bila Mak Dara mulai perlahan lahan mengikut nasihat mereka untuk move on.. move forward.. tiba tiba ada saudara yg paling terdekat dengan Mak Dara mulai merasa yang Mak Dara terlalu cepat "MOVE ON" terlalu cepat "meneruskan kehidupan" . Kisah Mak Dara dijaja keseluruh ahli keluarga yang lain hinggakan keluarga yg bermastautin di luar negara juga telah mengetahui tentang hal Mak Dara.. Mak Dara dicemuh dan difitnah bukan hanya di kalangan keluarga namun turut disinis di dalam blognya.. Mak Dara dikatakan FAKE.. berlakon sedih atas kehilangan suami dan bermacam lagi. FB dan whatsapp semua telah di BLOCK beliau.. like seriously?? Yang pergi itu bukanlah kucing atau haiwan peliharaan.. how to FAKE all this thing when you loose your spouse, your husband, the father of your child, the man of your life, your imam??

Bertapa "BERDOSANYA" Mak Dara pada pandangannya kerana telah meneruskan sisa kehidupan Mak Dara.. Adakah terdapat waktu yang ditetapkan untuk seseorang BALU untuk MOVE ON..? Tiga tahun setengah terlalu cepat? Mungkin 30 tahun baginya baru mencukupi?

Cepat atau lambatnya kita melakukan waima apa sekalipun bukanlah ditangan kita tapi telah ditentukan oleh Allah swt. Tidakkah dia tahu bahawa tidak ada satupun daun yang gugur kecuali atas izin-Nya .. Apakah dia mahu melihat aku terus berduka seumur hidup..

Mereka melihat aku ketawa.. melihat lihat aku gembira.. Tapi tahukah mereka apa tersirat disebalik ketawaku.. disebalik kegembiraanku.. Tidakkah mereka tahu sakit yang aku tanggung Tahukah mereka setiap hari aku merindu.. CInta yang akan ku gengam sehingga hujung nyawa walaupun aku telah meneruskan kehidupan ku ini..Dan selama lebih tiga tahun aku tidak pernah meluahkan perasaan yang terpendam ini.. Namun hari ini aku terpanggil untuk berkongsi dengan anda yang "senasib denganku" para BALU sekalian.. Jika ini berlaku kepada anda... Jangan berkecil hati.. jangan tersinggung.. jangan putus asa...

"MEREKA" tidak berada di tempat kita.. "MEREKA tidak rasa apa yang kita rasa.. Tiada antara kita yang mahu kehilangan suami.. Tiada antara kita yang mahu hidup sendirian.. Biarkan mereka dengan pendapat mereka.. Biarkan mereka terus berkata kata.. Doakan semoga mereka tidak menerima nasib seperti kita.. Doakan mereka kekal bahagia selamanya.. Yang penting adalah diri kita dan anak anak kita.. Percayalah kita insan terpilih.. Percayalah apa jua yang ditakdirkan kepada kita adalah satu NIKMAT.. Dan jika kita benar REDHA tunggu sahaja pelangi yang akan diturunkan khas untuk kita .. KITA INSAN TERPILIH...


Saturday, August 4, 2018

Selamat ulang tahun perkahwinan 

Happy 43rd wedding anniversary buat abah @adenanarshad dan mak @adzaleha ... walaupun abah dah 5 tahun takde but u will always in our hearts and prayers .. al fatihah buat abah.. we misses you so much 



Saturday, July 28, 2018

AKU BALU

AKU BALU

BALU.. walaupun hanya satu perkataan namun ia memberi seribu satu makna yang amat mendalam dan memilukan..

Entah kenapa tiba tiba pagi ni teringat kembali kisah lama saya.. Ketika saya sedang berduka atas kehilangan suami semua berbisik dan memberi semangat utk saya move on.. move forward.. fikirkan anak anak.. fikirkan masa depan.. Yelah tak pernah terfikir bahawa saya akan menjadi balu dan seorang ibu tunggal kepada empat org cahayamata di usia 37.. Bila saya mulai perlahan lahan mengikut nasihat mereka untuk move on.. move forward.. tiba tiba ada saudara yg paling terdekat dengan saya mulai merasa yang saya terlalu cepat "MOVE FORWARD" terlalu cepat "meneruskan kehidupan" . Kisah saya dijaja keseluruh ahli keluarga yang lain hinggakan keluarga yg bermastautin di luar negara juga telah mengetahui ttg hal saya.. Saya dicemuh dan difitnah bukan hanya di kalangan keluarga namun turut disinis di dalam blognya.. Saya dikatakan FAKE.. berlakon sedih atas kehilangan suami dan bermacam lagi. FB dan whatsapp semua telah di BLOCK beliau..


Bertapa "BERDOSANYA" saya pada pandangannya kerana telah meneruskan sisa kehidupan saya.. Adakah terdapat waktu yang ditetapkan untuk seseorang BALU untuk MOVE FORWARD.. Cepat atau lambatnya kita melakukan waima apa sekalipun bukanlah ditangan kita tapi telah ditentukan oleh Allah swt. Tidakkah dia tahu bahawa tidak ada satupun daun yang gugur kecuali atas izin-Nya .. Apakah dia mahu melihat aku terus berduka seumur hidup..

Mereka melihat aku ketawa.. melihat lihat aku gembira.. Tapi tahukah mereka apa tersirat disebalik ketawaku.. disebalik kegembiraanku.. Tidakkah mereka tahu sakit yang aku tanggung Tahukah mereka setiap hari aku merindu.. CInta yang akan ku gengam sehingga hujung nyawa walaupun aku telah meneruskan kehidupan ku ini..

Dan selama hampir tiga tahun aku tidak pernah meluahkan perasaan yang terpendam ini.. Namun hari ini aku terpanggil untuk berkongsi dengan anda yang "senasib denganku" para BALU sekalian.. Jika ini berlaku kepada anda... Jangan berkecil hati.. jangan tersinggung.. jangan putus asa... "MEREKA" tidak berada di tempat kita.. "MEREKA tidak rasa apa yang kita rasa.. Tiada antara kita yang mahu kehilangan suami.. Tiada antara kita yang mahu hidup sendirian.. Biarkan mereka dengan pendapat mereka.. Biarkan mereka terus berkata kata.. Doakan semoga mereka tidak menerima nasib seperti kita.. Doakan mereka kekal bahagia selamanya.. Yang penting adalah diri kita dan anak anak kita.. Percayalah kita insan terpilih.. Percayalah apa jua yang ditakdirkan kepada kita adalah satu NIKMAT.. Dan jika kita benar REDHA tunggu sahaja pelangi yang akan diturunkan khas untuk kita .. KITA INSAN TERPILIH...


Thursday, July 26, 2018

Makcik Kemalangan Di Langgar Lori

Assalammduhai teman . Mak Dara Mendapat berita yang sangat sangat sedih apabila makcik kepada Martias arwah suami Mak Dara Acik Rokiah yang tinggal di Langat telah terlibat dalam kemalangan dan dilanggar oleh sebuah lori semalam .. keadaan Makcik sangat parah .. 

Dengar cerita dari anak anaknya..pakcik dan Makcik membonceng motor di sebelah Pemandu lori terbabit dan sama sama berhenti di sebuah lampu merah. Tapi pemandu lori tu macam tak perasan akan Pakcik dan makcik bersama motor tu terus menghimpit dan melanggar mereka di sebelah kiri. Dan apabila ada penunggang motor lain menjerit pada pemandu bahawa dia dah langgar orang. Pemandu tu panik dan mula reverse lorinya dan telah melanggar kaki Makcik untuk kali kedua... subhanallah..... dugaan maha hebat untuk makcik.. dan sebabkan kecedaraan yang sangat parah maka kaki Makcik terpaksa dipotong dari bahagian peha ke bawah.. 

 now she is in the ICU.. at the same hospital , the same level ICU on the 3rd floor as my father and Martias was when they passed away.. 


Walking through that corridor.. that icu rooms and to see the beds where martias and abah take their last breath is choking me .. 

Hanya sempat melawat Acik sekejapppp saja.. sebab masih ramai saudara dan anak anaknya yang menunggu giliran untuk menziarah makcik.. (di unit ICU hanya dibenarkan 2 org tetamu masuk pada satu satu masa) . Makcik membuka mata dan seakan nak cakapkan sesuatu tapi sebabkan mesin bantuan penafasan di wajahnya maka dia susah untuk berkata kata.. Allahu menitis air mata memang tak dapat ditahan lagi.. melihat keadaan makcik macam tu.. bertambah sedih apabila dapat tahu yang makcik baru sedarkan diri dan masih belum tahu bahawa kakinya telah dipotong.. teringat kata kata salah seorang anaknya berkata.. siapa nak cakap pada mak pasal kaki mak.. Allahu memang besar ujian acik dan seluruh keluarga.. 

semoga Makcik cepat sembuh dan pada semua anak anak dan saudara teruskan berdoa untuk kesihatan dan kesembuhan makcik ya... 😖😖


Tuesday, July 24, 2018

Aku dan sujud terakhir

KHAS BUAT PARA BALU

Once upon a time I had everything.. home, car , job, beautiful family, great kids , perfect husband.. I was the most happiest woman ever.. then one day in a split second everything I "own" had been taken away from me.. I lost my husband to blood cancer.. my car.. my home.. then I've became so depressed then I lost my job, my health, my hearing... practically almost everything.. then people are keeping their distance from me.. I was then diagnosed with SHL (sudden hearing lost) then Meniers Disease.. And just been diagnosed with BPPV Disease two weeks ago.. But Alhamdullilah I have my family and my loved ones who helped me get through the hardships..I struggled to raise all of my kids by myself.. 

I become more depressed and sick day by day.. and one day on my last sujood, a miracle happened to me.. I heard a whisper.. "bersangka baik dengan Allah" and i was so shocked and my whole body was shaking uncontrollably and I was crying.. it was a totally out of body experience for me.. i placed a du'a asking Allah to give me strength to move forward and recover from all these trials ... then I tried to finish my prayer.. and after that i keep on crying my eyes out.. still couldn't believe what just happened.. then I realized all this long I wasn't totally "REDHA" .. yesss my lips keep saying to everyone that i am but i dont really mean it.. 


on that day forward I learned that I have to totally be REDHA and keep on bersangka baik pada Allah.. and then the magic starts to happened.. im a lot stronger than before .. im moving forward.. event though I'm still having health issues but I trust that Allah have something big planned for me.. Alhamdullilah.. insyaallah something REALLY BIG is coming my way SOON .. And if it happens it will TOTALLY CHANGE MY LIFE..  

I believe it's the way Allah shows the love for the people who has "bersangka baik" dengannya.. keep in mind that everything we "own" is not really ours.. our home, our job, our kids, our wife or husband even our own life is not ours.. its all own by ALLAH swt.. and if you think you're in a big trouble please know that someone is in a bigger mess than you are in.. stop blaming people, blaming yourself or even blaming Allah swt for your hardships and starts to "bersangka baik" padanya .. Kerana Allah swt mengikut prasangka hamba Nya.. im not an "ustazah" , motivator or anything great.. im just an ordinary woman, a single mother to my four kids, FAT, half "pekak" , a very "sendu" script writer.. 

so why am I sharing all my story with you guys? Becoz i hope any of my friends who are having problems or dealing with any difficulties big or small.. "bersangka baik dengan Allah" insyaallah something BIG is coming your way too insyaallah If Allah swt wills it.. keep strong guys we can get through this.. I know we can!!!
Psssstt.. Sorry for my "lintang pukang" english hope u still can understand what I'm trying to share here..

(Share if u think its worth to share)

Monday, July 23, 2018

Kisah BALU dan "KASIHAN"

Kisah BALU dan "KASIHAN"



Tiap kali perkataan "BALU" terbit dari mulut .. tidak lari satu lagi perkataan akan menyusul selepas itu. Perkataan apa? "KASIHAN" . Oh perkara ini yang saya nak sangattttt jauhkan dari teman teman balu saya sekalian. Jauhkan diri dari terus dikasihani, dari terus dibelas , dari terus mengundang perkara negatif mahupun fitnah. Saya mahu setiap kali perkataan BALU terpacul dari mana mana bibir dan perkataan yang akan menyusul selepas itu ialah "KUAT" "HEBAT' , "KAGUM dan perkataan yang positif sahaja. 

Tahukah anda teman balu sekalian..Tiada apa kebaikan yang akan kita terima jika kita terus dipandang dengan rasa KASIHAN dipandang seolah telah HILANG ARAH TUJUAN ataupun insan yang telah BERPUTUS ASA!! Anda rasa ada orang yang mahu terus berkawan dengan kita jika kita terus terusan dengan sikap sebegitu? TIDAK!!! Kesemua mereka akan cuba menjauhkan diri dari kita.. Kenapa? Kerana mereka letih untuk terus mendengar keluh kesah kita yang tiada kesudahan, letih untuk memberi nasihat setiap kali bertemu muka , letih untuk memberi bantuan walaupun kita tidak pernah meminta. 

Mengapa orang "KASIHAN" pada kita sedangkan kita tidak pernah minta untuk DIKASIHANI" . Ini mungkin datang dari tingkah laku kita sendiri. Tanpa sedar setiap apa yang kita lakukan, katakan , luahkan memberi petunjuk seperti kita meminta untuk dikasihani . Contohnya luahan di media sosial khasnya. Setiap yang membaca luahan pasti akan merasa bertapa BERDUKA dan SENGSARAnya kita. Ya tak salah untuk luahkan perasaan itu tapi janganlah terlampau kerap. 

Bayangkan jika kita sentiasa bersikap positif. Segala pergerakan , percakapan , dan luahan semua memberikan petanda bahawa kita seorang yang KUAT pasti perbualan seperti ini " Kau tengok balu tu.. Kesian dia" akan berubah kepada "Kau tengok balu tu, KAGUM dengan dia".. 

Jangan tunjuk kan diri terlalu LEMAH.. what kind of example are we showing to our kids? Adakah kita mahu anak kita mengikut kita untuk menjadi insan yang LEMAH , insan yang hanya tahu BERSERAH . Atau kita mahu anak anak kita bangun dan hadapi semua ujian dan cabaran yang mereka hadapi nanti setelah melihat bagaimana kita bangun dan berjuang untuk teruskan hidup? Kita juga pasti tak mahu orang berkata “ tengok anak anak yatim tu.. KASIHAN... atau anda nak tiap kali orang memandang ke arah anak anak anda dan berkata.. “tengok anak Anak yatim tu.. KUAT betul mereka”... Kalau anda tidak mahu orang memandang anda atau anak anda dengan hanya perasaan KASIHAN maka anda harus set a good example for them.. 

Saya pasti jika kita KUAT dan TABAH pasti teman teman yang dahulunya menjauhkan diri dari kita pasti akan mula kembali untuk bersama kita dan tidak mustahil kita akan menjadi ikhtibar untuk mereka ataupun kepada teman balu yang lain untuk meneruskan hidup tanpa yang tercinta.

Memang mudah berbicara dari melakukan. Namun saya pasti kita boleh.. Kita INSAN YANG TERPILIH. bukan semua orang dipilih oleh ALLAH swt. Maka teruskan hidup jangan sesekali MENGALAH. Allah swt tidak pernah kejam pada hambaNya. Pasti ada pelangi yang menanti kita suatu hari nanti In Syaa Allah.. Dengan izin Allah swt.



Saturday, July 21, 2018

BALU TIGA

Assalam duhai teman. Hari ni Mak Dara terpanggil untuk berkongsi dengan anda tentang BALU 3 .. Bukan MADU 3 filem allahyarham Tan Sri P Ramlee tu ye.. Ini kisah Mak dara , ibu mak dara iaitu Puan Zaleha dan nenek Mak Dara iaitu Puan Che Su. 

Nenek Mak Dara telah menjadi Balu pada usia lewat 60an  kalau tak silap. Datuk Mak Dara telah meninggal dunia lebih 30 tahun lalu.. Kini nenek berusia 93 tahun. . Manakala Ibu Mak Dara kehilangan arwah abah Mak Dara pada 5 tahun lalu ketika usianya 60an juga. Dan Mak Dara telah kehilangan arwah suami Mak Dara hampir 4 tahun lalu ketika Mak Dara berusia 37 tahun. Tak pernah terfikir mak dara akan bergelar balu pada usia sebegini. Selalu dok imagine nak membesar dan sama sama tua bersama arwah suami. Namun tak mengapa.. Allah lebih sayangkan arwah Datuk, ayah dan suami Mak Dara.
Kini tinggallah kami 3 BALU.. Mak Dara mendapat kekuatan dari mereka berdua ini. mereka telah banyak mengajar Mak Dara untuk redha , bersabar dan tabah hadapi ujian yang Maha hebat ini.

Image may contain: 3 people, people smiling, eyeglasses and closeup

Namun semalam kami mendapat pengkhabaran yang Nenek Mak Dara tak sihat. Jadi kami semua adik beradik terus pergi melawatinya di Bangsar. Nenek tinggal bersama Pakcik dan Makcik  Mak Dara. 

Image may contain: one or more people and people sitting

Sedihnya tengok keadaan nenek macam ni.. Semoga nenek Mak Dara cepat sembuh seperti selalu hendaknya. sayangggggg tok ferever and ever..



Friday, July 20, 2018

Hanya RM200 Untuk Perkhidmatan Perkahwinan di Pejabat Agama Islam Daerah Kuantan

Assalam duhai teman.. Hari ni Mak Dara nak bercakap pasal nikah.. Bukan Mak Dara nak bernikah ye.. Tapi Mak nak khaborkan.. Kalau ada anak anak , saudara mara atau sesiapa saja yang anda kenali telah meluahkan niatnya untuk bernikah.. Mohon mereka yang terdekat dengan individu itu sama sama membantu permudahkanlah urusannya.. 

Terutamanya khas buat ibubapa. Janganlah dibebani anak anda yang ingin bernikah tu dengan pelbagai syarat. Meletakkan wang hantaran yang tak masuk dek akal. meminta dulang hantaran berbelas atau penuh satu lori.. barang kemas serba berdiri.. Mau terduduk bakal pengantin. Takut terus kansel niat nak bernikah pula nanti..

Imam Ahmad serta Ibn Hibban meriwayatkan satu hadith yang sangat menarik dalam urusan perkahwinan. Sabda Rasulullah:


إِنَّ مِنْ يُمْنِ الْمَرْأَةِ : تَيْسِيرَ خِطْبَتِهَا ، وَتَيْسِيرَ صَدَاقِهَا ، وَتَيْسِيرَ رَحِمِهَا


Maksudnya: “Sesungguhnya antara kebaikan (keberkatan/kebahagiaan) seorang wanita itu adalah pada mudahnya urusan pertunangannya, rendahnya (mudah) urusan maharnya serta senangnya dalam menghubung silaturrahim.” (Ahmad, Musnad, 2001; Ibn Hibban, Sahih, 1988) Hadith ini mengajar kita bahawa memudahkan urusan perkahwinan itu adalah antara sunnah yang dianjurkan oleh Rasulullah.
Maka dengan itu PEJABAT AGAMA ISLAM DAERAH KUANTAN telah mengambil inisiatif bagi mempermudahkan urusan para bakal pengantin untuk urusan pernikahan.

Pihak Pejabat Agama Islam Daerah Kuantan menyediakan perkhidmatan perkahwinan dengan hanya RM 200.00 Sahaja. ya...

RM200 SAHAJA!!!!!!!

Perkhidmatan Yang Disediakan ialah:

1. Jurunikah 
2. 2 Orang Saksi 
3. Hiasan Ringkas Bilik Nikah 
4. Termasuk Bayaran Borang Pendaftaran Nikah 




Alhamdullilah...Pujian harus diberikan kepada semua pegawai dan juga Pejabat Agama Islam Daerah Kuantan atas inisiatif ini. Bertuahlah bagi bakal pengantin di daerah Kuantan. Boleh simpan  wang untuk perkara perkara yang lebih mustahak selepas dah bernikah nanti. 

Ada yang berminat untuk dapatkan perkhidmaatan ini? Boleh hubungi no dibawah.


Pejabat Agama Islam Daerah Kuantan: 
09 5126770 

Terima kasih kepadaa Tuan JAJA ISHAK kerana telah berkongsikan info ini. Sharing Is Caring, Membantu Yang Memerlukan... 

SELAMAT PENGANTIN BARU UOLS....

pic kredit JAJA ISHAK.

Salahkah cara aku mendidik anak - entry khas buat Ibu / bapa tunggal

Salahkah cara aku mendidik anak?


Pernah tak soalan seperti ini bermain di minda dan fikiran anda terutamanya kepada para ibu tunggal , bapa tunggal di luar sana. 

Kenapa Mak Dara nak tekankan entry ni kepada ibu atau bapa tunggal sahaja. Ini kerana apabila menanggung tanggungjawab sebagai ibu/bapa tunggal adalah satu tugas yang amat berat dan amat besar. Kita lah ibu kita lah ayah kepada anak anak kita. Dua tugas yang harus ditanggung oleh seorang insan yang telah banyak diduga dan yang telah diuji dengan pelbagai ujian. Nak meneruskan hidup untuk diri sendiri pun sukar bayangkan terpaksa menjaga dan mendidik anak anak seorang diri pula.. Fuhhhh bukan mudah ok.

Mak Dara selalu mendengar luahan dari teman teman ibu tunggal dan balu meluahkan bertapa mereka risau tentang cara didikan mereka terhadap anak anak mereka. Ini kerana mereka tidak mendapat bantuan dari pasangan. Ada yang terlalu memanjakan anak kerana meraka kasihan pada si anak kerana telah kehilangan ibu/ayah maka mereka akan memenuhi segala atau apa sahaja permintaan anak anak. Ada juga yang mendidik anak anak dengan terlalu tegas. Ini kerana mereka mahu anak mereka menjadi orang yang kuat seperti mereka. 

Ya Mak Dara dapat relate pada kisah kisah mereka. Ini kerana Mak Dara juga sering juga bertanya hal yang sama dalam cara Mak Dara mendidik anak anak mak dara yang yatim kini. Kadang kadang menangis sorang sorang kerana merasa Mak Dara telah gagal mendidik anak anak Mak Dara sebaik yang Mak mahu atau harapkan. Terkadang terfikir kenapalah Allah jemput suami Mak dan bukan mak, mungkin anak anak akan lebih baik dan berjaya jika mereka hidup bersama ayah mereka. SUbhanallah memang kalau tengah stress dan kusut syaitan memang suka menanamkan perkara perkara negatif seperti ini dalam minda kita.

Tapi bila Mak Dara fikirkan balik. TIADA seorang ibu atau ayah pun yang mahu melihat anaknya gagal dalam hidup. TIADA seorang ibu atau ayahnya yang mahu mendidik anak anak dengan cara yang salah. Walaupun cara didikan kita tidak complete kerana kita tanpa pasangan namun Mak Dara percaya kita semua pasti akan mendidik anak anak kita untuk menjadi orang yang berjaya di dunia dan akhirat. Betul tak? 

Jadi jangan terlalu membuatkan diri anda stress dengan menganggap anda ibu atau bapa yang gagal dalam mendidik anak anak. Anda telah lakukan yang terbaik .Allah swt telah memilih anda untuk memikul tanggungjawab yang berat ini, Allah telah memilih anda untuk mendidik anak anak istimewa ini. Jika anda telah dipilih oleh Allah swt maka ketahuilah bahawa segala apa yang telah ditakdirkan oleh Allah adalah untuk kebaikkan. Maka teruslah mendidik anak anak sebaik mungkin dan sedaya upaya anda. Maka mak mahu anda semua .. ibu atau bapa tunggal di luar sana untuk tepuk bahu anda masing masing kerana anda telah melakukan tugas yang AMAT BAGUS dalam mendidik anak anak sendirian. You guys has done a very GOOD JOB!!!! Ins Syaa Allah.. Dengan izin Allah swt.



Thursday, July 19, 2018

BILA BALU BERHIAS

 BILA BALU BERHIAS

Image may contain: 1 person, smiling, text

Si A : Kau tengok balu tu berhias.. bukan main lagi..
Si B : Dulu masa laki dia masih hidup dia selekeh gila.. Kenapa sekarang nak pasang badan pulak
Si C : Nak cari laki baru la tu..

Haaaa rata rata dialog macam dalam drama melayu akan keluar tatkala ada mata melihat si Balu mula menjaga ketrampilan diri setelah kematian sang suami. Tapi takde la semua yang akan berikir macam ni Ada juga yang positif dan bersangka baik terhadap si Balu . Namun situasi begini pasti tak lari lah dari makcik dan pakcik bawang di luar sana.

Kenapa harus bersangka buruk kepada Balu. Habis tu takkan korang nak lihat mereka ni kelihatan "menyedihkan" "depressed" sampai bila bila. Nak tengok si balu selebet, selekeh, buruk ala ala hantu kak limah. Karang keluar pulak dialog. "sampai bila nak jadi macam ni" . "yang pergi dah pergi kita yang hidup kena teruskan hidup" "move forward la.."


bayangkan kalau semua bali di dunia kelihatan macam ni?
Nak ke?

Bagi Mak Dara. Bukan sebab lepas arwah suami meninggal baru nak fikirkan pasal kecantikkan ke ketrampilan secara sengaja. Tapi sesuatu yang harus dilakukan untuk meneruskan kehidupan.

Kenapa "Harus" ? Cuba bayangkan selepas sahaja kehilangan suami, si isteri terpaksa kembali bekerja.. Kalau tak kerja siapa yang akan tanggung kehidupan si balu dan anak anak. Dah tu takkan la nak kembali bekerja kena kelihatan buruk dan selekeh ? Mau terkejut bos , rakan sekerja atau client nanti. Maka mereka haruslah kelihatan presentable . Itu kepada balu yang bekerjaya. Bagi balu yang merupakan suri rumah tangga pulamacam mana? Maka setelah kematian suami dan setelah tamatnya edah selama 4 bulan 10 hari maka si balu harus keluar untuk mencari kerja. Cuba bayangkan kalau si balu pergi interview macam nak pegi pasar? Rasanya adakah syarikat yang mahu mengambil si balu untuk bekerja? Maka sebab itulah Mak Dara rasa harus dan perlunya untuk si balu menjaga ketrampilan diri.

Namun kepada si balu sekalian. Janganlah pula kita TERLEBIH BERHIAS . Dari segi kelakuan, perbuatan , percakapan, penampilan, gaya, pakaian ataupun bermakeup. Jangan pula dulu semasa kita masih menjadi isteri pakaian kita macam biasa, sekarang menjadi semakin sendat dan padat, makeup dulu normal sekarang dah merah menyala sampai 3 batu boleh nampak, Kena "BESEDERHANA" selalu ok.. Kita kena selalu ingat. Balu seperti kita akan selalu diperhatikan dan amat mudah untuk disalah ertikan oleh masyarakat. Biarlah bersederhana dalam segala hal, Semoga teman balu sekalian pandai membawa diri dalam mengharungi hidup sebagai Balu ini..



Wednesday, July 18, 2018

Kenapa Nama Janda Juga Yang Nak Dipetik

Bila mata mula mencari bantal. Tibalah masanya untuk tutup handphone. Selagi tak tutup benda tu selagi tu la otak asyik teringat macam macam nak ditulis dan dibaca di kaca screen tu. Mulalah nanti tangan mula gatal meraba mencari dan scroll menscroll pun bakal berjalan tanpa henti. Habih bila nak tidoq kan? Maka sebelum nak off tiba tiba mata gatal lihat notification yang tertera.. Adehhh kalau tak baca mau tak tenang lena haha. Maka buka lah jua . Ada macam macam jenis message yang masuk dan tiba tiba satu mata terpaku melihat satu gambar yang dihantar di whatsapp..

Image may contain: 1 person, outdoor
gambar credit whatsapp user dan google

Sekali baca mungkin korang akan rasa lucu jugak iklan ni kan. Tapi bila dua tiga kali baca .. korang rasa tak apa yang mak dara rasa.. Hmmmmm memang le tak salah nak beriklan. Kreatif memang kreatif la.. Pasti kalau yang lalu lalang akan terhenti dan pasti akan baca berkali kali. Mau terteleng kepala macam mamat dalam gambar tu. Kira berjayalah iklan tu.. Tapi sayang cuma satuuuuuu sajaaaa..

Kenapa nama JANDA juga yang nak dipetik. Seolah olah status "JANDA" itu membawa satu maksud yang buruk yang menakutkan.. Walaupun Mak Dara seorang Balu dan bukanlah janda tapi Mak mempunyai teman dan saudara yang memegang status ini. Makanya cubit peha belah kanan peha kiri pun terasa juga. Sudah sudahlah nak menjatuhkan status ini. Tak terpikirkah bertapa sukarnya kehidupan wanita yang bergelar janda. Sukar atas kehilangan, sukar untuk meneruskan hidup dan karier , sukar untuk membesarkan keluarga sendirian dan pelbagai lagi kesukaran yang harus dialami mereka yang bergelar JANDA . Maka seharusnya ELAKKAN lah dari terus menggunakan status ini dari dikaitkan dengan segala yang negatif boleh tak? Bersangka baiklah kita sesama manusia tidak mengira status , darjat , bangsa atau agama.. 

Haaaaa sorrylah entry Mak dara kali ni sedikit emo.. Esok esok mak dara mood happy balik ye...


Sunday, July 15, 2018

Bekukan Lemak Dengan Rawatan CLATUU di Premier Clinic

Selalu menolak undangan ke majlis majlis keluarga , formal atau apa saja majlis. Bukan kerana sombong , bukan kerana takde masa atau terlalu sibuk mengalahkan pak menteri tapi sebenarnya malas nak mendengar suara suara sumbang dan juga soalan cepu emas dari makcik bawang seperti... "wah dah berisi sekarang".. "Eh nampak gemuk sikit ye" .. "Mengandung ke?" waduhhhh boleh buat muka daripada manis terus jadi masam..

Takde sesiapa pun yang mahu berbadan besar. Tanpa mereka tahu kita dah mencuba berpuluh jenis diet. berbelas jenis pil kurus dan pelbagai jenis senaman tapi lemak degil ni tetap tak mahu hilang juga. . Jika anda macam saya.. Apa kata kita cuba bekukan lemak dengan rawatan CLATUU  Teknik ini adalah alternatif selamat berbanding pembedahan bagi membentuk tubuh menerusi suhu sejuk untuk membekukan sel lemak yang degil tanpa menjejaskan tisu lain di sekelilingnya.



APA ITU RAWATAN CLATUU?

CLATUU ialah hasil teknologi pembekuan lemak yang tidak melibatkan pembedahan. Rawatan ini bertindak berdasarkan hakikat bahawa sel-sel lemak lebih rentan terhadap kesejukan. Proses penyejukan dikawal dengan jitu dan disasarkan pada sel-sel lemak untuk memusnahkannya. Sel lemak yang dimusnahkan itu disingkirkan secara semula jadi daripada badan melalui proses-proses metabolisme sepanjang tempoh 6 hingga 12 bulan. Hasilnya ialah mendapan lemak yang mengecut dengan ketara tanpa menjejaskan kulit dan tisu sekelilingnya.


pic credit Google

Dan Mak dara telah memilih PREMIER CLINIC untuk menjalani RAWATAN CLATUU ini kerana PREMIER CLINIC telah di VOTED kan sebagai TOP 3 BEST AESTHETIC CLINIC di Malaysia !!! Kita harus memilih yang terbaik untuk diri kita . Dan ini pulak untuk kecantikkan wajah, harus lah lebih cerewet dan teliti .. Setuju tak?

Image may contain: 9 people, people smiling, people standing and indoor




Sebelum Mak menjalani sebarang rawatan. Mak Dara dibawa bertemu dengan Dr Nigel Ong untuk sesi consultation . 

Dr NIGEL ONG

Image may contain: Adza Irdawati Adenan

Semasa sesi perundingan, doktor akan menentukan sama ada individu itu sesuai atau tidak untuk menjalani rawatan Ultherapy ini dan doktor juga akan membincangkan keraguan atau kebimbangan yang kita rasa. Selepas selesai sesi consultation bersama Dr Nigel dan setelah mengetahui dimana masalah yang harus dirawat dengan RAWATAN CLATUU ni , Mak Dara dibawa untuk mengambil gambar . Ini bagi melihat kesan sebelum dan selepas rawatan. (before after picture) 


Antara perkara yang menarik tentang rawatan CLATUU ni ialah ia adalah rawatan yang tidak perlu menjalani sebarang pembedahan atau sebarang suntikan. Dan yang paling bestnya rawatan ini tidak perlukan masa yang lama untuk baik. Kalau anda buat rawatan ni di sebelaah pagi.. dalam masa beberapa jam selepas itu anda dah boleh jalankan aktiviti anda seperti biasa. No Down Time kata omputih hehe . 

 PROSES RAWATAN CLATUU


Mula-mula,Dr Nigel akan membuat tanda pada bahagian yang bermasalah dengan marker pen  dan setelah itu. Kita diminta untuk baring di katil yang telah disediakan. Setelah itu Dr meletakkan beberapa kepingan lapisan gel khas. Ini untuk melindungi permukaan kulit . Takut kena frost bite pulak nanti kan. Selepas itu mesin CLATUU di letakkan di perut dan ia terus menarik kawasan berlemak yang disasarkan perlahan-lahan ke dalam aplikator 360° . Time ni perut rasa seperti di vacuum hehe.  kawasan yang dipilih itu disejukkan sehingga mencapai suhu yang rendah untuk mengaktifkan proses-proses apoptosis badan yang semula jadi. Masa mula mula lemak disedut tu akan rasa sangat sangat sejuk. Tapi lepas tu dah kebas dah takde rasa apa apa. 

Yang paling menarik mendapatkan rawatan di PREMIER CLINIC ini ialah bukan sahaja para staff dan Doktor doktornya yang sangat sangat peramah dan baik. Tapi bilik yang disediakan tu standart VVIP uols. Maunya tak .. Seorang pesakit akan diberikan satu bilik hanya untuknya kemudian siap ada TV dan boleh makan makan dan minum lagi semasa rawatan. Haaa memang bestttttt terasa macam ala ala Mak Datin sekejap Mak Dara hari tu hehe..



KESELURUHAN PROSES RAWATAN CLATUU IALAH ANTARA 40-60 MIN


nervous sebelum rawatan

Lemak sedang disedut.. Tak sakit langsung uols..

pic credit Google

Paling best sambil menjalani rawatan CLAATUU kita boleh layan movie lagiiii hehe

Boleh makan dan minum.. perghhhhh besttt 

KAWASAN TUBUH YANG SESUAI MENJALANI  RAWATAN CLATUU


● Di bawah pusat
● Rusuk
● Pinggang
● Pangkal paha
● Garis coli
● Belakang
● Pangkal lengan
BILA BOLEH DAPAT LIHAT HASILNYA?


selepas sel lemak membeku proses pemecahan (apoptosis) akan memusnahkan sel lemak terbabit dan tubuh akan menyingkirkannya secara semula jadi menerusi proses metabolisme dalam tempoh antara enam hingga 12 minggu, seterusnya mengurangkan ketebalan lapisan lemak serta memberi kesan pengurangan ketara.



Jadi diharap bersabarrrr yaaa.. Anda nak kumpul lemak pun bertahun manakan boleh nak lihat hasil dalam masa sehari dua betul tak? hehe..


VIDEO REVIEW MAK DARA untuk RAWATAN CLATUU di PREMIER CLINIC

Image may contain: 6 people, including Adza Irdawati Adenan, people smiling, people standing and suit

Jutaan terima kasih kepada Terrence Goh , Veron , pada semua staff terutama Dr NIGEL ONG atas raawatan yang diberikan.. You guys are the best.. 

Macam mana? Korang pun nak buat RAWATAN CLATUU ni? Bolehlah terus ke PREMIER CLINIC di cawangan cawangan seperti di bawah ya.

CAWANGAN TTDI:
31, JALAN WAN KADIR 2, TAMAN TUN DR ISMAIL,
60000 KUALA LUMPUR.
TEL: 012-6625453

CAWANGAN BANGSAR:
40, JALAN TELAWI, BANGSAR BARU,
59100 KUALA LUMPUR.
TEL: 012-6624278
CAWANGAN PUCHONG:
G-15, IOI BOULEVARD, JALAN KENARI 5, 
BANDAR PUCHONG JAYA, 47100 
PUCHONG, SELANGOR.
TEL: 016-7060101

Wednesday, July 11, 2018

Servis Cuci Karpet , Sofa , Seat Kereta Termurah Di KL

Nak cuci karpet yang dah bertukar kaler dari warna suci murni kepada warna belacan? Nak cuci tilam yang dah penuh peta malaysia peta asia peta dunia? Nak cuci sofa yang dah tumpah mcm cmcm jenis makanan dan minuman? Nak cuci seat kereta? Nak cuci semua di atas dengan HARGA TERMURAH???????


Haaa meh Mak Dara nak khaborkan korang bahawa teman mak dara adik Amir ada memberikan servis servis di atas dengan harga yang mur mur aje (murah) Dan yang paling besttttt . tak perlu nak hangkut semua carpet dan sofa ke kedai beliau tapi dia sendiri akan datang kerumah dan akan cuci di rumah anda sendiri.


 harga memang GERENTI MUR MUR !!!! nak tahu lebih boleh terus call Amir 0163869692
Antara servis yg disediakan:
Cuci carpet (from rm30-80)
Cuci tilam (king rm130)
Cuci sofa (3 seater rm120)
Cuci seat kereta (from rm80-180)
-myvi rm80
-mpv alphard rm180
dan banyak lagi... (Semua harga mengikut saiz barang yg hendak dicuci)

Nak tau harga atau servis lain sila call dia na... Psttttt mention la Mak Dara mana tau leh dapat harga kengkawan 🙈


Thursday, July 5, 2018

ZING+ RADIAN CLEASING FILM PENCUCI MUKA TISU NO1 DI MALAYSIA!

Wajah yang cantik memang menjadi idaman semua wanita. Ramai wanita yang sanggup membelanjakan duit yang banyak bagi mendapatkan produk kosmetik, make up yang berjenama dan mahal semata mata mahu kelihatanan cantik .

Namun berapa kerat sahaja antara kita tahu bahawa untuk kelihatan cantik tak semestinya wajah harus ditepek dengan barangan kosmetik berjenama, mahupun wajah ditutup dengan make up setebal 3-4 inci.. Cukup dengan mempunyai kulit yang sihat dan cantik. Kalau kulit dah cantik, kau tepek bedak sejuk saja pun kau tetap akan kelihatan syantekkkkk..

Tapi macam mana nak dapatkan kulit wajah yang cantik ?? Hakikatnya untuk memiliki kulit wajah cantik bersih bukanlah sesuatu perkara yang mustahil. Apa yang anda perlu lakukan adalah dengan sering mencuci wajah.  Jadi hari ni Mak Dara nak kenalkan anda dengan sebuah produk pencuci muka yang paling besttt dan sempoi.. Dan yang paling best amat amat amat "travel friendly" iaitu  ZING+ RADIAN CLEASING FILM 


Image may contain: grass and outdoor
ZING+ RADIAN CLEASING FILM 

Taraaaaaa... tengok packaging pun dah gempak kan..



Image may contain: grass and outdoor No automatic alt text available.
bahagian dalam ZING+ RADIAN CLEASING FILM

APA ITU ZING+ RADIAN CLEASING FILM?

-3-in-1 Facial Cleanser, Make Up Remover , Skin Care Formulation

- Pencuci Muka senipis FILM 0.1mm 
- Selembut Muka Bayi selepas setiap cucian
- Formulasi Tumbuhan Bunga serta Royal Jelly
- Kepingan FILM ciptaan terkini dan inovasi syarikat yang maju
- Mudah, Ringan dan Stylish!

No automatic alt text available.

BAHAN KANDUNGAN YANG TERDAPAT PADA 
ZING+ RADIAN CLEASING FILM 

Royal Jelly tulen yang dihasilkan dari madu lebah asliAustralia. Kajian saintifik telah menunjukkan bahawa royal jelly dapat membantudalam pembaharuan sel-sel kulit dan meningkatkan pengeluaran kolagen.

Image result for FREE ROYALTY Royal Jelly

Aloe Barbadensis tidak menyebabkankerengsaan dan alahan kulit dan sesuai digunakan untuk semua jenis kulit. Iajuga anti-radang, anti-mikroba, antioksidan, dan mampu melindungi kelembapankulit .

Image result for FREE ROYALTY AloeBarbadensis

Minyak Pati Mawar terkenalsebagai pelembab dan pemutih kulit yang dapat mengurangkan kedutan, jeragat,dan pigmentasi disamping memelihara keanjalan kulit .

Image result for Minyak Pati Mawar

Asid Sitrik mempunyai kesan luar biasa dalam memperbaikitekstur kulit. Selain itu, ia juga membantu menyingkirkan sel-sel kulit yangtelah mati, mengurangkan pigmentasi dan melembutkan epidermis, agar kulittampak lebih putih dan cerah.

Image result for FREE ROYALTY Asid Sitrik

Witch Hazel Plum adalah pembersih dantoner muka dari alam yang tidak mengakibatkan kerengsaan kulit. Ia mampumenghasilkan kulit yang lembut, licin dan bersinar. Kandungan astringensemulajadi dalam witch hazel plum dapat mengurangkan bengkak dibahagian bawahmata, mengecilkan dan mengetatkan liang pori-pori, serta membasmi masalahjerawat.

Image result for FREE ROYALTY Witch Hazel Plum

CARA MENGGUNAKAN ZING+ RADIAN CLEASING FILM 


No automatic alt text available.

  1. Keluarkan 1 – 3 keping filem pembersih muka ZING+ RADIAN CLEASING FILM dengan perlahan. Pastikan tangan anda kering apabila mengeluarkan filem tersebut.
  2. Cairkan filem pembersih muka secara lembut dengan air selama 3 saat
  3. Sapukan buih yang terhasil ke seluruh wajah dengan gerakan membulat
  4. Bilas seluruh wajah dengan air suam atau bersihkan dengan kapas muka


TESTIMONI PENGGUNA ZING+ RADIAN CLEASING FILM 




ZING+ RADIAN CLEASING FILM SESUAI UNTUK LELAKI DAN WANITA

No automatic alt text available.
for HIS (RADIANT MALE - HITAM - No Scent)

REVIEW ZING+ RADIAN CLEASING FILM DARI MAK DARA 

1. Pertama tama sekali.. First impression mak dara tatkala memegang kotak  ZING+ RADIAN CLEASING FILM ni.. I WAS SOOOO IMPRESSED.. Caantik gilaaa kot packagingnya. Nampak sangat ekslusif. Rasanya dia punya packaging setanding jenama yang branded.

2. Kepingan filemnya yang sangat nipis. I was so spectacle at first. Boleh ke bende kepingan yang senipis ni nak cuci my whole face? Tambah tambah pulak wajah Mak Dara yang gebu ni. Takut tak cukup 1-3 keping sekali cuci haha.. Tapi.... surprisingly memang BOLEH!!! ...

3. Sangat sangat mudah!!!! just keluarkan beberapa keping basahkan dan lepas dah cair tu cuci... simple gila.. Budak tadika pon boleh wei...

4. "TRAVEL FRIENDLY" . Yesss ni yang amat amat amat Mak Dara suka tentang ZING+ RADIAN CLEASING FILM . Maybe ada yang tahu bahawa Mak Dara selain dari menulis skrip drama TV sepenuh masa. Mak Dara juga merupakan President bagi sebuah group traveling iaitu group MALAYSIAN BACKPACKERS CLUB.. Maka traveling ni memang selalulah. Dan tiap kali nak travel jenuh nak membawa semua pencuci muka . Nak kena bawa cleanser la, toner la itu lah ini lah.. Tapi lepas ni tidak lagi.. Mak hanya perlu membawa ZING+ RADIAN CLEASING FILM dan SETTLE!!!!!

So pada anda yang nak dapatkan ZING+ RADIAN CLEASING FILM bolehlah hubungi orang dibawah...

Sila Hubungi :  
CJ Winners          019-7503887
Adrisha Affendi  012-6821248

Tapi mestilah anda nak tahu berapakah harga dan mas kahwin untuk ZING+ RADIAN CLEASING FILM.. Harganya ialah...

HARGA
1 Box Radian – 200films : RM 199 including postage toWest/East Msia (Newly Launched)
3 Box Radian – 600films : RM 471 including postage to WestMsia +RM 25 postage to East Msia

Jadi apa tunggu lagi.. Jom dapatkan ZING+ RADIAN CLEASING FILM beramai ramai...


THE ZISTERS @ ASTRO AWANI

Mak Dara @ IKLAN MAYBANK