Sunday, October 16, 2011

Tidur Kurang 6 Jam Boleh Membawa Maut

TIDUR.. Janganlah dipandang ringan.. Terkejut juga Mak Dara bila baca wall post teman Mak Dara tadi.. Mengenai keratan akhbar artikel mengenai Tidur dan sekiranya kurang dari 6 jam masa yang diambil untuk tidur maka kita mungkin berdepat maut..


Jadi berapa jam kah anda tidur dalam seharai? Mak Dara paling nervous bila baca artikel mengenai hal ini. Ini kerana Mak Dara adalah pengidap penyakit INSOMNIA. Tidur Mak Dara tak ubah seperti tidur tidur ayam. Pasri akan berpusing pusing badan lebih dari seratus kali pada setiap malam.. Dan tatkala tidur pastinya otak Mak Dara semakin aktif dan ligat berfikir.. Entah apa apa yang difikir kan mka dara namun itulah anatara yang dialami oleh pesakit insomnia macam Mak Dara ni..

Pernah Mak Dara tak tahan dan pergi mendapatkan rawatan dan meminta ubat tidur dari doktor namun ubat ubat seperti itu tidak digalakkan dan Mak Dara pernah dicadangkan untuk membuat kaunseling di HKL.. wahh dah rupa macam sakit jiwa pulak rasanya . Namun Doktor menyatakan itu hanyalah antara rawatan untuk pesakit Insomnia bagi mengetahui kenapa dan apakah punca tidak dapat tidur.. Hmmm pada yang dapat tidur dengan nyenyak tu jangan lah sia siakan tidur anda kerana ia umpama satu kemewahan yang tak dapat kami sebagai pesakit insomnia perolehi dan rasai..


2 comments:

  1. Seriously ke nieh?? alamk, takut pulak..

    Clara klu time tak skul sllu tdo kol 3 4 pg.. Bangun kul 6 lebih and then smbg tdo..

    Alahai dah takut nak tdo lmbat.. hurmm~~~

    ReplyDelete
  2. normally memang saya tido 6 jam, itu paling kurang la..hehe..tapi 5 jam ke 4 jam tido memang dah biasa..erm lepas ni harus kena teliti bab tido kan..

    ReplyDelete

THE ZISTERS @ ASTRO AWANI

Mak Dara @ IKLAN MAYBANK