Monday, July 18, 2011

Bini tulis cerita komedi.. Hubby tulis cerita hantu..

Waduhhh syukur alhamdullilah.. Ada producer meminta sinopsis / jalan cerita untuk projek filem terbarunya.. Yang besttt nya producer tu minta cerita genre Romantik Komedi.. Perghhh peberet genre tu.. Mak Dara kalau part komedi memang lajuuu je ilham datang..Tambahan pulak sinopsis kali ni dibantu oleh adik Mak Dara Adza Emie yang jugak penulis skrip yang sama gelong kepala hotaknya dengan Mak Dara bila tiba bab bab cerita cerita komedi pasti tak kering gusi masa nak mereka cerita kejap lagi ni..

Sementara bini sibuk nak buat cerita komedi.. Somi Mak Dara, Martias Ali pulak tengah meeting pada waktu ini dengan producer dari Singapura yang mahu dia menulis sebuah filem hantu seram.. Wahhh berlawan le nanti kami bertiga hehehe. kalau dah approve baru le boleh buat skrip.. kalau reject... sedih le kesudahannya untuk kami huhu... Doa doakan semoga pihak producer setuju dengan jalan cerita yang kami tulis ni ya..

Sangat kagum dengan ketabahan Blogger ini..

Jika kita ada masalah.. pasti ada yang mengalami masalah yang lebih teruk dari kita.. Jika kita ada kesusahan pasti ada orang yang lebih susah dari kita.. Jika kita rasa dugaan yang diberi kepada kita amat dasyat.. Ingatlah  bahawa ada orang yang lebih dasyat menerima dugaannya dari kita...

Entri ini Mak Dara tujukan kepada teman Mak Dara Diya Nadiya aka Pinky Momma.. kisahnya bermula pada beberapa waktu yang lalu Pinky telah mengumumkan satu berita gembira bahawa dirinya bakal menerima cahayamata baru dalam keluarganya.. Mak Dara memang suka bab bab bilamana ada ahli keluarga atau teman teman yang pregnant ni bukan apa, sebab Mak Dara dah tutup kilang.. Maka seronok nak dengar dan baca perkembangan semasa mereka mengandung.. Namun minggu lepas Mak dara terkejut membaca entry bahawa Pinky mengalami pendarahan namun tetap berdoa semoga Pinky dan  baby selamat.. Kerana Mak Dara juga pernah mengalami perkara yang sama namun baby ternyata tidak mengalami apa apa..

Namun entry Pinky pada pagi ini sungguh menyayat hati Mak pabila membacanya.. akhirnya baby tinggalkan mama..entry mencari kekuatan diri...Tidak dapat Mak bayangkan apa perasaannya tatkala itu.. Namun Mak amat kagummmmm dengan Pinky.. Walaupun dugaan yang diterimanya amat besar namun dia seorang yang amat tabah.. Antara wanita paling tabah pernah Mak kenali.. Memang kuat benar dirinya itu menghadapi dugaan ini.. Mak amat kagum.. Mak rasa macam nak jumpa Pinky dan huggg you and to lend my shoulder for you to cry on.. Mak akan sentiasa berdoa dan ada untuk Pinky ya.. Banyakkan bersabar ye dik.. Tuhan lebih sayangkannya.. Semoga ada lagi rezekimu nanti.. insyaallah... 

Klik di SINI untuk membaca entry itu... :(

Cubit Peha Kanan Peha Kiri Terasa Jua..

Haaa di pagi hari ni Mak Dara nak cerita pasal cubit cubit peha.. Bukan suruh cubit betul betul ini cuma bahasa kiasan... Cubit Peha Kanan Peha Kiri Terasa maknanya "jika seorang ahli keluarga mendapat kesusahan, ahli-ahli yang lain juga turut menghadapi kesusahan"

Ini baru aje terjadi pada mak di mana salah seorang ahli keluarga Mak dara "dibahasakan" di wall FBnya .. Yang terkejutnya komen itu datang dari isteri seorang artis.. Yang membuatkan Mak Dara sedikit membara dek kerana dia meninggalkan komen tanpa ada usul periksa.. Seharusnya difahami dulu apa yang berlaku.. Tahu dulu hujung pangkal sesuatu cerita itu. Sesudah tahu dan faham keadaan sebenar barulah memberikan sebarang komen atau pendapat.. Ini tidak pakat terjahhh aje.. Namun begitu Mak Dara kagum dengan ahli keluarga Mak tu dia cool aje menjawab.. 

Namun itu bukanlah apa yang sebenarnya yang Mak Dara nak sampaikan..Yang sebenarnya Mak Dara nak beritahu dan nak ingatkan diri Mak Dara sendiri juga sekiranya mahu memberi pendapat, mahu komen ataupun menulis sesuatu tentang pihak lain haruslah berfikir dahulu.. Fikir apa yang bakal diluahkan.. fahami situasi yang sebenar.. dengar kedua dua buah pihak.. setelah dihitung kesemuanya barulah meluahkannya. Namun gunakanlah bahasa yang sepatutnya. Kerana bahasa menunjukkan bangsa.. Dan kita juga perlu fikir akan orang yang bakal menerima kritikan kita itu.. Bagaimana perasaannya.. bagaimana perasaan keluarganya.Cubit Peha Kanan Peha Kiri Terasa Jua...Semua itu harus diambil kira.. Terlajak perahu boleh diundur.. terlajak kata....

renung renungkan..