Friday, March 9, 2012

Nama Blogger Terkenal Jadi Watak Hero Drama Puteri Salamia..

As salam kepada semua sahabat.. Selamat berhari Jumaat.. Akhirnya saat saat yang dinanti nanti telah pun tiba dimana sebuah skrip drama bersiri bertajuk PUTERI SALAMIA akan mula ditayangkan pada hari ini pada pukul 3 petang nanti di RTM 2.. Skrip drama ini adalah hasil skrip Mak Dara dan adik mak iaitu Adza Emie.. Drama ini telah diterbitkan oleh Puan Zay Bt Hj Datuk Basalie... Drama ini adalah drama ke 62 yang telah mak dara hasilkan selama 15 tahun berkecimpung dalam dunia penulisan ni...

Photo: Skrip ke 62

Tajuk Drama:PUTERI SALAMIA
Durasi : 5 episod x 1 jam
PRODUKSI: Wide Angle Sdn Bhd 
PRODUSER:Zay Datuk Zay Basaliei 
SKRIP: Adza Irdawati Adenan & Adza Nasya Emie
Siaran: Akan mula ditayangkan di RTM2 9hb mac setiap hari Jumaat pada pukul 3 petang
Barisan Pelakon
Puteri Salamia : Mardiana Alwi
Kesatria Qalif/Ben : Ebi Kornelis
Embun/Nenek Kebayan : Hasnah Ibrahim
Rose : Rydah Malanjang
Putera Sulu : Azrie Basalie
Permaisuri Indera Saputra : Azean Juzeanty
Raja Indera Saputra : Rodih Madun
Dr. Donny : Marlin Malalin
Elia : Affy Jacklynda Entawin
Penyiasat : Amirul Abdul
Ibu Ben : Puan Jurinah

Drama Bersiri Puteri Salamia adalah produk terbitan Wide Angle Film Production Sdn Berhad untukstesen TV nasional, RTM. Drama ini telah diadaptasi dan diubahsuai menjadi cerita dongeng daripada cerita rakyat tempatan Bajau Semporna. Drama ini diilhamkan oleh penerbitnya Zay Datuk Hj Basalie dan telah ditulis oleh Adza Irdawati dan Adza Nasya Emie Adenan. Drama ini berkisar seorang Puteri
bernama Puteri Salamia dari Kerajaan Indera Saputra yang telah ditunangkan kepada Putera Sulu sejakkecil lagi. Bagaimanapun, ketika menginjak usia dewasa, Puteri Salamia telah jatuh hati pada Kesatria
Qalif,  Kesatria Istana Kerajaan Ayahandanya. Dalam drama ini, Puteri Salamia telah mengembara merentas masa dan telah sampai ke zaman sekarang. Bermulalah pengembaraan Puteri Salamia seorang
diri di zaman berbeza dan secara kebetulan beliau telah berjumpa dengan Ben seorang pemuda yang seiras dengan wajah kekasihnya.

Dan yang paling istimewanya watak hero dalam cerita ini yang telah dilakonkan oleh Ebi Konelis AF telah diambil dari nama seorang blogger terkenal iaitu BEN.. yup Ben Ashaarihehe.... 


BEN ASHAARI


Namun diingatkan bahawa mak hanya menggunakan namanya sahaja.. Watak serta karektor "BEN" di dalam drama ini tiadalah berkena mengena dengan adik Ben ye hehe =) 


Dan seorang lagi nama blogger yang Mak Dara telah masukkan dalam drama ini ialah nama anak saudara Mak Dara iaitu Elia blogger Jejari Runcing.. Elia merupakan watak utama dalam drama ini hehe

Blogger ke tiga yang telah mak masukkan dalam drama ini ialah nama Blogger Rose Johari.. Namanya diambil kerana Rose telah pun memenangi salah satu GA anjuran Mak Dara suatu ketika dulu dan antara hadiahnya ialah meletakkan nama pemenang dalam skrip terbaru mak.. Maka janji telah pun ditunaikan hehe

Terima kasih kepada Puan Rose dan Adik Ben kerana sudi mengabadikan nama anda dalam drama ini ya.. Kepada adik Ben.. Nanti boleh le akak letak nama baby Ben dan Azila pulak sebagai nama dalam salah satu watak dalam drama akak yang akan datang ye hehe..

Marilah sama sama tonton Drama PUTERI SALAMIA yang bakal ditayangkan petang ini ya... =) Bagi pengguna internet, you can watch via http://www.rtm.gov.my/tv2/


20 comments:

  1. heheh...nak kena tgk drama ni k.adza:)

    ReplyDelete
  2. bestnya... entah bila plak nama mia ni nak masuk.... huhuhu

    ReplyDelete
  3. nk kena tgk jugak la..
    pasneh akak letak nama iyra ngan iyra sekali berlakon drama tuh.. wakakaka..

    ok gurau2 di pagi Jumaat :)

    *have a nice day*

    ReplyDelete
  4. Tahniah! MakDara sbb drama yg dinanti2 dah pn disiarkan..

    Lagi seronok kan..bila NAMA watak2 dlm drama tu diabadikan utk kenangan dan penghargaan utk kkawan MakDara. Nama2 ni pn boleh gak dikira sumbangan kpd hasil kreatif. MakLady pasti mrk PROUD bila nama dorg digunakan dlm drama ni...tul x?

    *agaknya ada x yg nk guna watak "MakLADY" dlm drama ...hahahahaha*

    ReplyDelete
  5. bila pulak turn nama d0d0l hendak dikomersilkan :)) wakaka...

    ReplyDelete
  6. bila nak letak nama belinda adzmi pulak..?/hehehehe

    ReplyDelete
  7. alah tak dapat tengoklah, kerja! huhuhuuu

    ReplyDelete
  8. tahniah buat blogger menjadi pilihan namanya dlm drama mak....tp js ni bila la plak nk jadi terkenal gak cam dlm drama tu...haha..

    **gurau je...

    ReplyDelete
  9. tahniah.. mesti tengok drama ni.
    bila pulak nama saya nak ada dlm skrip mak dara ye.. hehehe

    ReplyDelete
  10. tahniah untuk drama ke 62 mak dara dan blogger yang terpilih .. :)

    www.anastasyea.com

    ReplyDelete
  11. salah satu usaha mengetengahkan dan memperkenalkan para blogger di malaysia. tahniah kak! :)

    ReplyDelete
  12. ouhh kak elia tu anak buah mak dara eh ? baru tahu , haha.. untunglah depa naaa

    ReplyDelete
  13. wah..glamour tul nama Ben nanti

    ReplyDelete
  14. assalamualaiakum mak dara...sedang menonton drama ni skg...:)

    ReplyDelete
  15. Waaa , Bila pulak nama Lyssa ni ? ahaaa . Berangan-2x :)

    ReplyDelete
  16. oo .. si cantik manis Elia tu anak sedara Mak yer .. br th :)

    Wah .. kelass nama hero .. hihihi =)

    ReplyDelete
  17. wah.. best nye abg ben...pasnie terus amik abg ben blkon je la.. hee.. bila pulak nak guna nama ieyza afieyna.. hee..

    *berangan je la.. hik2..

    ReplyDelete
  18. Uhh Mardiana? Hehehehe... HH kenal masa dia dok ambik SPM lagi ... skang dah jadi pelakon ehh ...opss maksud kenal adalah kenal dari chatting ... huhuhuh.... Nana nama timangan dia.

    Uiskkk .... Ben ... hadoiii ... ramaila blogger yang akan dok tgk drama ni, lagi2 ada nama elia ..uishhh ... Ben Alia ... sedap gak nama tu kan Mak Dara ..hehehhee...

    ReplyDelete
  19. kreatif idea mak dara amik nama blogger jadi watak dalam filem... lepas ni amik banyak2 lagi sebab geng2 blogger ni rajin buat review... huhuhu

    ReplyDelete