Wednesday, March 21, 2012

Panjang umur jika memeluk isteri setiap hari

Sebentar tadi Mak Dara baru je baca salah satu post dari teman facebook mak dan mak terpanggil untuk sharekan bersama anda... Mengenai seorang suami yang memeluk isterinya untuk sekurang-kurangnya 10 SAAT SETIAP PAGI akan panjang umurnya LIMA TAHUN.

 


Fakta ini berdasarkan kajian oleh seorang pakar di Jerman mengenai hubungan antara sentuhan dan tahap kesihatan.

“Seseorang itu boleh panjang umur jika memeluk isterinya setiap hari kerana pelukan dan sentuhan boleh menyebabkan tubuh manusia mengeluarkan pelbagai hormon termasuk ENDORFIN yang baik untuk kesihatan tubuh"


Bagaimanapun, sebagai seorang Islam kita tidak harus lupa ajal dan maut terletak di tangan Allah.....


Hormon endorfin adalah sejenis bahan kimia semula jadi yang bertindak sebagai penahan sakit dan mengurangkan keresahan.


Jelasnya, selain mempunyai kesan positif dari segi saintifik dan kesihatan sentuhan, pelukan dan gurau senda antara suami dan isteri juga merupakan sunah Rasulullah S.A.W.


Terdapat kajian di Amerika Syarikat (AS) juga mendapati pelukan suami dapat mengurangkan tahap kolesterol dan meningkatkan kesihatan isteri.


“Oleh itu suami yang inginkan isterinya menurunkan berat badan digalakkan peluk isterinya lebih kerap,”

Rajin2lah peluk isteri anda sekelian....

10 comments:

  1. assalamualaikum mak dara...suka ngan n3 ni senyum memanjanglah isteri apabila dipeluk suami...:)

    ReplyDelete
  2. entri kali nie baguslah.. nnt boleh praktikkan lepas kahwin..t.kasih mak dara..hehe

    ReplyDelete
  3. peluk dengan ikhlas, bukan takat peluk nak lepas syarat jer,.. kekadang nak lekas, cium tangan pun letak kat dahi takut spec berwap.. isshhh,..

    ReplyDelete
  4. Wowww, shiema baru taw. nice info (:

    ReplyDelete
  5. kena cepat kawen la cm ni.. nk pelok isteri.. hehe

    ReplyDelete
  6. woot woot mak dara...

    klu satu isteri = 5 tahun....hermmm klu byk isteri....fuhhhh bertambah2 usia....

    ReplyDelete
  7. peluk... jangan tak peluk....

    jangan peluk bantal peluk pula....


    hehehehhe

    ReplyDelete
  8. kita suka peluk2 ngan hubby...heheheee

    ReplyDelete
  9. So sape yang nak panjang umur.. peluklah isteri selalu yer.. hehehehe

    ReplyDelete

THE ZISTERS @ ASTRO AWANI

Mak Dara @ IKLAN MAYBANK