Tuesday, July 24, 2012

3 Perkara Harus Dijauhi

Pernah dengar quote "speaks no evil , see no evil, hear no evil.. Ini antara 3 perkara  harus dijauhi terutama di bulan Ramadhan ni ialah berkata perkara yang sia sia.. melihat perkara yang tidak sepatutnya dan mendengar sesuatu yang tidak baik. Perkara ni nampak mudah tapi agak sukar dilakukan kannn.. Terutama bila dah berkumpul ramai ramai dengan kawan kawan.. Mulalah kak bedah dan kak peah buka cerita.. yang kita pula bila tak join bergossip macam tak best le pulak kan tapi kalau boleh tu cubalah jauhi dari kegiatan kegiatan ini ye

 Jangan suka bergossip

Jangan melihat benda tak senonoh

Jangan dengar perkara yang tak baik

Bolehkah dilaksanakan... Kita mampu mengubahnya... ;)

48 comments:

  1. suka tengok last pic tu..cute jer :)

    ReplyDelete
  2. wah kelass gmbr2 ni! thnks for sharing kak ida :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. thanks shieffa... tgh tunggu shieffa tangkap pic kak ida plk nnt hehhe

      Delete
  3. tapi saya suka tgk mata mak dara...:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye ke hehehehe mata pakai kontek lens tuuuu hehe

      Delete
  4. assalamualaikum mak dara...insyaAllah moga kita dijauhi dr perkara2 begitukan...:)

    ReplyDelete
  5. setuju. gamba last nmpak cantik n natural sangat :)

    ReplyDelete
  6. betul3. kalau boleh bukun bukan puasa jer. bulan lain pun kena praktikkan benda yang sama

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul3.. selain bln posa pun harus dijauhi dr perkara2 mcm ni kan

      Delete
  7. tp sya xleh klo nk kurangkan brckp..klo da brckp msti trkluar bnda ktuk mngutuk..keh2..cmne tu?

    ReplyDelete
  8. berckp dgn anak2,suami aje hari ni..dgn org lain belum..lg
    saya nak bekurung kat rumah je. mak dara..

    ReplyDelete
  9. setuju sangat2.. paling payah kawal hati.. nak kawal hati jauhkanlah perkara ketiga itu sebab akan datang ke hati.. bila hati dah kotor, tak rasa kenikmatan puasa lagi

    ReplyDelete
  10. roger mak ....moga dpt dilaksanakan...^^

    ReplyDelete
  11. mak dara =) mmg betul tu


    :: ape pun ttp suka tgk muka mak dara yg berseri tu ::

    ReplyDelete
    Replies
    1. uishh mana ada berseri.. dah berkerak dan berkerut dah tu hehehe

      Delete
  12. insyaallah.. we can do it, bebeh! ;P

    ReplyDelete
  13. bagus peringatan dari mak dara tu...uncle akan ambil serius nasihat tu...

    ReplyDelete
  14. setuju dgn ketiga2nya. tu yg plg penting kan. jaga kesemuanya. btw, mak dara kelihatan cantik! :D

    ReplyDelete
  15. peringatan yg bagus..moga ramadhan menjadi latihan utk kita jd lebih baik utk bulan2 seterusnya ramai org mula berhijrah kepada yg lebih baik setelah mengamalkan hal2 yg baik sepanjang ramadhan ni.

    ReplyDelete
  16. Mak dara klu dah berkumpul ramai2 tu...xkita bercerita, org lain yg beriya nk cerita...nk buat camner tu...sebaik mungkin meminimumkan kesan2 pengurangan pahala

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu lah pasal kalau dah berkumpul ramai yg susah sikit tu kan hahaha

      Delete
    2. hehehe teringat pesan dahulu kala...

      "Orang Melayu akan buat khenduri bila dah ramai, kalau tinggal sebilangan kecil mereka kerja mengupat dan bila Melayu tinggal seorang diri dia akan tidur.".....

      Delete
  17. kalo buat jugak, sia2 aje puasa kite ye...

    ReplyDelete
  18. terima kasih atas ingatan mak..^_^

    ReplyDelete