Friday, August 3, 2012

Tak Baik Menipu Pelanggan Di Bazaar Ramadhan

Assalam duhai teman.. 
Syukur alhamdullilah kita masih bernafas hari ini dan dapat menunaikan puasa. Macam mana dah ada yang terbabas ke ? Kalau ada nnt boleh le bayar balik puasa tu ye jangan buat lupa pulak hehe.. Ok lah hari ni mak dara nak khabor tentang peniaga di bazaar Ramadhan.. Mak ni jarang juga ke bazaar Ramadhan ni walaupun bazaar tu betul betul dekat dengan rumag mak dara. Tapi baru baru ni mak ke sana beli makanan untuk juadah berbuka puasa mak tertarik la pulop tengok kuih siput yang dijual oleh kedai tu.. Bila mak tanya berapa dia jawap 12 ringgit.. Mak ai mahalnya kuih siput untuk satu bekas yg kecil tu tapi dek kata dia promot baekkk punya pada mak dan kata kuih tu sedap maka mak pun belilah.


Bila time buka aje mak pun belasah lah kuih siput tu nak tahu tak rasanya bagaimana.. MASUK ANGIN!! 




Yup kuih tu masuk angin.. Masyaallah kalau ye pun nak untung tapi janganlah menipu pelanggan nak nak pulak di bulan puasa ni kan.. Kempunan mak nak makan kuih siput tu.. Karang mam lari ke batu belah batu bertangkup kang sob sob


Published with Blogger-droid v2.0.6

54 comments:

  1. Anggap x der rezeki jer la ya MD... kalau sy pon hangin jugak.. mau sy campak balang tu kat kedai dia balik.. kih3.. (berani ker nak campak balik.. bulan2 pose lak tu.. :D)

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul2 anggap takde rezeki kan.. tp semalam somi mak dara lalu depan kedai tengok banyak lagi balang dijual oleh kedai tu kesian pd org lain yang bakal ditipu mereka kan..

      Delete
    2. agaknya peniaga pun tak tau kuih tu dah masuk angin jadi bukanlah niat untuk menipu :) apa kata mak dara bagitahu dia.

      Delete
    3. tu lah niat nak bagitau juga tp somi mak kata biorkan je dah rezeki dia tu yang mak diamkan aje tu hehe

      Delete
    4. mana la tau... nnt kalau mak dara bagi tau, dia rasa berterima kasih sebab bgtau.. siap replace lagi! taraaa!! :D

      Delete
  2. sebab tu dya tak suka pergi bazar ramadhan..kalau pergi pun cuma beli murtabak dgn roti john je..hhuhuuh

    ReplyDelete
    Replies
    1. samalah dengan mak walaupun bazaar ramadhan dalam berpuluh tapak je dari rumah tapi mak jarang ke sana.. tapi haritu bau jualan terlalu menggoda yg boleh mak bau dari rumah yg buatkan mak ke sana jugak tu hahaha

      Delete
  3. Mungkin lah btl kuih siput tu sedap tp dorg tak tau dah masuk angin....pape pun mmg salah penjual tu, patut kna la alert kannn...Klu saye dah sentap sbb bla tringin nak mkn pastu jadik camtu lak. Boikot kuih siput! *eh tetiba* muahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu lah somi mak pun cakap benda yg sama maybe diorang tak tahu yg kuih tu masuk angin tp mmg betul mak sentap sebagai penjual dia kena lah tahu kuih yg dijualnya tu kan.. huhuhu jom boikot kuih siputtt errr tapi tak boleh sebab kuih peberet makkk hehehe

      Delete
  4. aduhai...saya tak reti buat kuih siput kalo tak mesti buleh pos..ngee tu salah satu sebab saya paksa masak apa yg nak makan...banyak kali kempunan dulu...sedih gak sob sob sob...

    ReplyDelete
    Replies
    1. wahhh terima kasih atas ingat.. terharuuuu mak.. tankiuuu tu lah macam mana sedap pun makanan kat bazaar masak sendiri di rumah jugak yang paling terbaik kan ;)

      Delete
  5. banyak kali jugak terkena macam ni...entah kenapa diorang nak meniaga macam tu ntah...sebenarnya nak cari duit raya je tu...ntah tahun bila punya kuih siput tu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kannnnn tak baik tau diorang ni kan.. Tapi diorang jugak yg rugi setakat sekali tu je lah pelanggan akan beli dr diorang lepas tu kompom tak pegi beli lagi kannn

      Delete
  6. betul tu mak dara. x baik menipu customer. nak2 di bln Ramadhan ni kan. saya pernah 2-3 kali tertipu beli nasi tomato lauk ayam. mase nk mkn baru prasan ayam tu berbau busuk n ade ulat. geli!! sbb tu saya gagahkan diri utk masak jugak setiap kali blk dr kerja. penat tp berbaloi. :)

    tp klau kuih cmni, mmg kira nasib la kan. xde rezeki namanya..huhuhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. masyaallah sue punya pengalaman lagiiii teruk dari mak sampai keluar ulat semua tu .. perghhh itu br betul melampau kan kan kan..

      Delete
  7. ida, my mother in law mmg pandai buat kuih siput...sedap.....tiap kali raya bawa balik g opis...member makan habis....siap pesan2....

    ReplyDelete
    Replies
    1. wahhh ade jual lagi tak? memang teringin sangat nak makan ngalahkan orang mengidam pulak hehehe

      Delete
  8. hmmm tu lah mak dara...kadang-kadang mungkin peniaga tu tak perasan kot...kita berprasangka baik je lah mak dara...bulan-bulan puasa macam-macam ujian Allah nak beri..mungkin ini salah satunya..ye tak mak dara...

    ReplyDelete
  9. sabar eh mak dara... skrg ni mmg peniaga ni berniaga nk untung semata-mata bkn ikhlas krn Allah atau niat nk bersedakah...

    ReplyDelete
  10. family errah terkena jugak..dapat makanan yang dah basi siap ada tahi lalat lagi..tak berkat dorang meniaga

    ReplyDelete
  11. Ala syiannya Akak...kdg2 org yg meniaga ni ambik kesempatan.Klu berniaga camni..org takkan dtg lagi ke gerainya.
    Dia jgk yg akan rugi berniaga...

    Dah xder rezeki akak la tu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu lah mmg kali terakhir le beli di kedai tu.. mmg takde rezeki kann

      Delete
  12. ok jugak masuk angin..

    saya kena popia basah cam nk basi..euuww sabar jelaa..

    kawan saya lak kena nasi ayam basi..aduhhh wahai peniaga..

    sabar jela kan MD,dugaan bulan pose..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye ke.. siannyaaaa.. rupanya ramai juga yg kena tipu dek peniaga di bazaar ramadhan ni kan ish ish ish

      Delete
    2. iyeee..

      dorg ni niaga men jual jer..

      bnyk da kes2 cmni,tht y malas nk beli..baik masak n makan ape ade jer..

      Delete
  13. hantar balik kat tokey tuh mak dara....kita ada hak. saya selalu buat camtuh, bukan nak duit balik tapi sekadar bagitahu dia...

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu lah yang mak nak buat tp somi mak kata biarkan je lah.. huhuhu geram jugak kann hehe

      Delete
  14. mak dara pergi semula kt bazar tu dan cari peniaga tu...suh dia rasa tang tu jugak......

    peniaga tak jujur mmg byk...

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu lah kan kesian kalau diorang jual pd orang lain jugak kan.. tak baik betul diorang ni

      Delete
    2. duit yg diaorg dpt tu x halal la kan sbb menipu org.....susah kalau tak jujur nie. lebih2 lagi berniaga. nak bg anak2 makan dengan duit hasil pencarian tu...jd darah daging....oouuwwhh.......

      P/S: dulu lini kerja kt 7e Taman Permata dekat ngan Giant Hulu Kelang tu...hari2 lalu kat Keramat Au5...skang dh jarang pergi sana

      Delete
    3. tu lah kan tak baik kan menipu pelanggan.. nampak gayanya ramai juga yg kena tipu oleh mereka kan.. sabor je lah..

      ye ke.. Lini tahu tak bazaar ramadhan yg tiap2 tahun buat kat Au5 tu.. rumah mak belakang tu je hehe

      Delete
  15. Lorh...Sedih sungguh dapat yg masuk angin.Penjual ni asyik fikir nak untung jew. Aritu kita beli kuih pun, dia kasi yang hangit2 jew.Sedih betul jenis yang tak ikhlas gitu -______-

    ReplyDelete
  16. assalamualaikum mak dara...kesian nyer kempunan nak makan kuih siput tu...apalah org yg jual tu dia x cuba rasa ke...?

    ReplyDelete
  17. looooo baik punya promot..mahal..pas tu masuk angin..kempunan cik kak kita sorang nih huhhuuu

    ReplyDelete
  18. Balang punyalah cantik isinya nampak cantik tak sangka lemau ye. Kesianlah siapa lagi yg kena macam MD..

    ReplyDelete
  19. memang kempunan sangat bila makan makanan yg masuk angin ni...lemau betul....

    **cntik blok mak dara...mcm orang nya... =_=

    ReplyDelete
  20. ala kesiannya kat mak..mesti kempunan kan..js pun suka kuih siput..dulu2 mak js slalu buat tp skrg dh takde arrr....

    kalau sedap tadi baru js nk minta mak poskan kt js ...muah3..

    **takpe mak pasti ada rezeki lain tu utk mak...kira sedekah je lah kan mak...^^

    ReplyDelete
  21. alahaiiiii .. mesti Mak dara keciwa, kan. samada dia sedar atau tidak, dia telah membuatkan si pembeli keciwa. Tabaik!!Tabaik!! Tabaik tauuu!!

    ReplyDelete
  22. itu sbblah kak ni suka masak sendiri.
    kuih siput 3 bln punya tak..

    ReplyDelete
  23. kecian kat mak dara ya..tak baik betul peniaga tu..

    ReplyDelete
  24. KA pown peminta tegar kuih siput ni tau!

    ReplyDelete
  25. Alahai mak dara sabor jelah..
    bukan rezeki la tu..

    ReplyDelete
  26. Alooo sabo jah.. Macam macam..

    Wah blog makdara dah berwajah baru.. Suka suka suka.. :-)

    ReplyDelete
  27. x ade rezeki nak makan kueh siput..x pealah anggaplah ia sebagai sedekah dibulan puasa

    ReplyDelete
  28. kalu nak menjual pun agak2 la...jangan nak untuk jek..nie yang nak marah nie...hehehe

    ReplyDelete
  29. hmm kalau jadi cenggini, nak marah kang kurang pahala puasa. nak sabar pun tak berapa nak boleh sbb duit kita. niat sedekah je la mak :)

    kesian mak dara kempunan makan kuih siput :'(

    ReplyDelete
  30. Mak dara, pi bawak balang tuh kasi tunjuk kat depa, suh depa gigit tengok.. kekkekeke entah yg tahun lepas punya stok tuh kan

    ReplyDelete
  31. alololo..cian mak dara.
    memang tak patut kalau kita dah teringin, dah buka dengan penuh nafsu utk makan tup tup lemauuuu..
    sampai hati kannn..

    tak pe..biasanya apa2 pun Allah balas COD . Kalau mak dara maaf kan, mak dara diberi balasan berbuat baik itu. Sabo je la :)

    Kak es ada jual mini popia tapi tak lemau hokey ...

    ReplyDelete

THE ZISTERS @ ASTRO AWANI

Mak Dara @ IKLAN MAYBANK