Monday, February 11, 2013

Jabal Nur - Gunung Bercahaya

Semalam Mak Dara dan rombongan umrah yang lain di bawa menziarah Jabal Nur atau lebih dikenali sebagai Gunung bercahaya. Asalnya gunung ini dinamakan GUNUNG HIRA. Di puncak gunung ini terdapat sebuah gua yang kita kenali sebagai GUA HIRA dan di situlah Nabi Muhammad SAW menjelang usianya masuk 40 tahun pada setiap Ramadhan Baginda saw bertahanuth di sana sehingga bertepatan pada malam 17 ramadhan genap usia Nabi 40tahun. Baginda saw menerima wahyu yang pertama.

Apabila menziarah ke sana diri menjadi insaf melihat bertapa susah payah nabi saw dslam menempuh liku liku hidupnya pada peringkat awal hingga seterusnya menjadiRasul. Tetapi berkat kesabaran Baginda saw akhirnya kejayaan yang cemerlang menyebelahi Baginda saw.












13 comments:

  1. Alhamdulillah lah Mak Dara berpeluang ke sana :))) Nk kirim doa boleh ? hehe

    ReplyDelete
  2. sis...seronoknya... ^_^ jangan lupa ek? doakan apa yang Farah mintak sis tolong tu... he he he... love you and miss you...

    ReplyDelete
  3. Kak Adza....keep on updating I would love to read more :)

    ReplyDelete
  4. Seronoknya tengok MAk Dara dapat jejakkan kaki ke sana.....
    Titipkan doa buat kami para blogger ye... =D

    ReplyDelete
  5. Alhamdulillah.....sampai jua Mak Dara kat sana yea...kirimkan doa murah rezeki dan bahagia selalu yea....

    ReplyDelete
  6. SubhanaAllah, Alhamdulillah, mak dara selamat sampai ke sana. Hehe..kirim doa, semoga kami murah rezeki ye..hehe.

    ReplyDelete
  7. Maybe you should help make adjustments to your page brand so that you
    can something more different. I first visited a couple of other final results,
    even if there is a greater concept. Nevertheless what I required I discovered the following.
    Here is my weblog Cheap Car Insurance Quote

    ReplyDelete
  8. Alhamdulillah....seronok dapat jejak kaki ke sana kan Mak Dara? kakzana pun ada gambar di sini tapi dulu2 kamera murah, tak secantik gmbr2 org skrg.

    ReplyDelete
  9. brtuahnya mak dara dah sampai kesana pun..doakan knor sampai kesana juga ye..

    ReplyDelete
  10. alhamdulillah...doakan utk js jugak ye...utk smpi sana...

    ReplyDelete
  11. seronok tengok gambar dari sane....

    ReplyDelete
  12. Bestnyer tgk gambar akak.. Kecerian terpancar.. ;)

    ReplyDelete
  13. Jabal nur tu bukit blkg tu eh. Cantik

    ReplyDelete