Thursday, May 16, 2013

Kisah MAK DARA dan 11 buah sekolah


Sempena Hari Guru hari ni Mak Dara terpanggil untuk mengucapkan selamat Hari Guru kepada semua guru guru yang pernah mengajar Mak Dara dahulu.. Tapi ada masalahnya.. Masalahnya ialah Mak Dara tak dapat nak ingat nama kesemua cikgu Mak Dara itu kerana Mak Dara telah bersekolah  11 buah sekolah semuanya.. Yup 11 BUAH SEKOLAH! hehe. Mak dara ni pesyen suka tukar tukar sekolah.. hampir tiap tiap tahun tukaq sekolah.. Antara sekolah sekolah yang pernah Mak Dara  belajar ialah...

1) Sek Ren Keb Sungai Taka - Darjah 1
2) Sek Ren Keb ( dah lupa) - Darjah 2
3) Sek Ren Kebangsaan Sungai Seluang - Darjah 3
4) Sek Ren Keb Sungai Taka - Darjah 4 (masuk balik sekolah tu hehe)
5) Sek Ren Keb Guar Lobak - Darjah 5
6) Sek Keb Permatang Tok Dik - Darjah 6
7) Sek Men Lunas - Tingkatan 1
8) Sek Men Putra (kangar-Perlis) Tingkatan 2
9) Sek Men Padang Serai 1 - Tingkatan 3
10) Sek Men Padang Serai 2 - Tingkatan 4
11) Sek Men Tungku Panglima Besar - Tingkatan 5

hehe.. banyakkan? so kalau ada school mate atau cikgu cikgu yang saya agak ingat  ingat lupa tu harap jangan marah lah ya.. sebab saya dah banyak berpindah randah masa time sekolah dulu.. Pasti ada yang tertanya tanya macam mana Mak Dara boleh berpindah begitu banyak sekolah? Ini sebabkan arwah ayah Mak Dara dulu adalah seorang Nazir sekolah dia bukan sahaja seorang guru malah bertanggungjawap menjaga 36 buah sekolah yang lain so time tu apa lagi mak dara boleh main pilih aje sekolah mana yang mak nak belajar. Ayah mak dara memang marah sangat dengan kelakuan mak dara tu tapi diturutkan juga kata arwah , asalkan belajar... Dan kenangan paling manis ialah bersekolah di sekolah yang ayah Mak Dara mengajar.. Mula mula ingat boleh le mengulat tapi rupanya lagi teruk.. Ayah mak dara selalu marah dan ambil tindakan yang lebih keras kepada Mak Dara berbanding pelajar yang lain sebab dia tak mahu dikatakan berat sebelah pada anaknya.. Tahun seterusnya Mak Dara tukar sekolah lagi hahaha..

arwah ayah MD En ADENAN ARSHAD di pejabat guru (1986)

Kepada semua yang bergelar guru, SELAMAT HARI GURU mak dara ucapkan kepada anda semua!! Anda memang istimewa dan segala jasa kalian tak terbalas banyakknya.. Terima kasih Cikgu!! Dan Al Fatihah kepada Arwah Ayah Mak Dara dan semua guru guru Mak Dara yang telah kembali ke rahmatullah .. AL FATIHAH...


41 comments:

  1. Patut la bley tuka tuka skolah....haha

    Al- Fatihah utk arwak ayah MD n begitu juga dgn arwah cikgu saya yg telah kembali ke rahmatullah....

    Sesungguhnya jasa seorang guru mmg tak ternilai

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe tu lah kalau nak tahu, mak dara ni meroyan dr zaman sekolah lagi hehe. Terima kasih sis

      Al fatihah buat mereka yang telah pergi.. Namun jasa mereka tak sekali kali lupus dari ingatan...

      Delete
  2. hahahaha. banyak betul tukar-tukar sekolah..hehehe

    ReplyDelete
  3. Banyak betul sekolah sampai terlupa nama sekolah :) Al-fatihah kepada arwah ayah Mak Dara...

    ReplyDelete
  4. Selamat hari guru buat mereka yang telah banyak mengerah tenaga dan masa buat kita semua..
    Al-Fatihah buat mereka yang lebih awal dijemput Ilahi dari kita.. moga jasa mereka di dunia akan membawa mereka ke syurga kelak, amin..
    wahh terer la Mak Dara.. iha pun baru 5 buah sekolah.. takpe2 tak semua org ada pengalaman tukar2 sekolah kan, keluarga iha bukan keluarga nomad, jadi iha je yg suka tukar2 ni, budak nakal.. hehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe mak dara bukan dalam kategori nakal aje mak dah dalam kategori nakal+meroyan tu yang sampai bertukar2 sekolah hampir tiap2 tahun tu hehehe

      Delete
  5. perggghhh..bnyk sungguh sekolah yg pernah MD singgah2 ye. hehehe
    tapi seronokkan bila belajar banyak sekolah ni, bnyk pengalaman kt lain2 tempat :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu sis.. mmg byk pengalaman belajar di byk2 sekolah ni hehehe

      Delete
  6. wah seronoknya buleh tukar sekolah tiap tahun..
    boleh refresh muka kawan-kawan & cikgu-cikgu baru setiap tahun

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe tu lah mmg seronok tp ada jgk yg tak seronoknya sbb bila dah ramai sangat nama diorang susah nak ingat hehehe

      Delete
  7. eh mak dara asal kulim ker???

    ReplyDelete
  8. byknyer tukar skolah....tapi mesti bestkn....dpt ramai kawannnnnn......

    ReplyDelete
  9. haha...gelak jap dengar kisah MD tukar banyak sekolah...hebat ko MD...

    ReplyDelete
  10. Mak aih....
    Banyaknya....
    Heheheheheh...
    AJ 2 sekolah je...
    SK Bangsar sampai darjah 6, SMK Sri Pantai sampai ting 6... =D

    ReplyDelete
  11. Banyaknyaaaa sekolah makdara... Haha.. XD

    ReplyDelete
  12. hahaha.. bab impian nak mengulat tu cikda gelak tergolek.. lama tak dengar perkataan tu.. tapi memang ganas la tiap tahun tuko sekolah..macam tuko baju pulak ye.. kih3x..

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu lah mcm dah tukor buku teks sekolah tiap2 tahun pun ade nih hehe

      Delete
  13. byk nye tukau sekolah..mst syokkan

    ReplyDelete
  14. @mak dara:
    wow!!!banyak...nye skooll yang mak dara blajar...mesti ramai kawan mase skoll dulu....heheheh...

    ReplyDelete
    Replies
    1. aah mmg ramai sgt.. kdg2 tu sampai blh terlupa nama hehe

      Delete
  15. banyaknya. apa pon al fatihah untuk ayah MD dan selamat hari guru

    ReplyDelete
  16. byknya sekolah MD..huhu 11 tuh..hehe

    ReplyDelete
  17. banyaknya mak dara....... sampai 11? deno 5 je tak masuk u

    ReplyDelete
  18. Amboi Banyak nyer sekolah mak dara sekolah redah je pun dah 6 sekolah...hihihi

    ReplyDelete
  19. vah vah vah...banyaknya sekolah akak ku yang gojes ni... hu hu hu...

    ReplyDelete
  20. Tahun 86 sy baru dilahirkan.. wahh byknyaa...ingtkan ayah mak kerja polis ke apa yg kena pindah randah..siap boleh pilih sekolah plk tu.. xsayang kt kawan2 ke?

    ReplyDelete
  21. On a tight budget connected for $100 specific 'Hamilton Monumental Mouth Moisture Extractor', 'Juiceman Jr' and
    / or 'L'equip' 110.5 standard horsepowered. Evaluate merely homeowner testimonials and after that remarks you could in regards given juice extractor designer brand certain concern. Even when a tiny part of their precious end-users on the inside primitive food item circle may perhaps be for years informed about the benefits they provide for, lots of primary gone through of late that it quality Area issues i think are the great thing about these devices Such as carries agreed usually the general population. The following operates on a twin-gear procedure it's an actual two-step act.


    Here is my weblog ... best blender reviews

    ReplyDelete

THE ZISTERS @ ASTRO AWANI

Mak Dara @ IKLAN MAYBANK