Friday, March 7, 2014

#SBB2014 MU TUNGGU AKU DATANG

LIP POK LIP POK Mata ni.. Tak mau dok katop lagi wat tak tauuuuuu...Amboiii haiii dah masuk pukui dua belaih dah tak boleh nak tidoq tidoq jugak pasai pa tak tauu.. Hmmmm Pasai apa lagi.. Pasai terover eksited pasai SEPETANG BERSAMA BLOGGER 2014 aka  #SBB2014 anjuran Tuan Denaihati laaaaaa habaq maiiiii... Haaaa habeh keluaq bahasa kedah cheq habaq kat hangggg..  Haaa tu maknanya meroyan Mak Dara dah KRONIK hahahaha.. Sat naa anak anak mak nak pebetoi lidah sat bagi jadi baku balik hew hew hew...

Esok 8hb Mac 2014 adalah tarikh yang dinanti oleh lebih 300 blogger yang bakal berkampung di SALOMA BISTRO untuk menghadiri acara gilang gemilang  Sepetang Bersama Blogger 2014!!! Anda join tak?? Mak Dara serta somi , anak serta sepupu Mak iaitu Mak Lady dan anak anaknya Elia Jejari Runcing , Ameer dan ramai lagi akan turut memeriahkan acara ini.. Fuhhh dup dap dup dap rasa hati menanti esok..

Haa nak habaq mai.. Mak Dara sebenaqnya tak siappun baju ka apa untuk ke SBB ni almaklumlah somi mak kan sakit dah hampir 3 minggu dan asyik ulang alik klinik dan hospital memanjang.. Namun siang tadi sempat le beli baju untuk pegi sbb hehe.. Kemana lagi mak kalau tak ke ZAWARA Jalan Tar !!! 


Baju manakah yang Mak Dara pilih?? Tunggu esok yer hehe

Ok mengenai meja pulak Mak dara dan keluarga seramai 8 orang kami akan ditempatkan di meja no 27.. Perghhhh memang strategik habesss.. Betul betul depan entrance pintu masuk dewan...

Mak Dara bersama keluarga dan juga 2 orang blogger lain
iaitu Blogger Edwin Masripan dan Blogger Abrar Chek Teh di Meja 27


Part yang paling best selain duduk betul betul depan pintu entrance ialah amatttt berdekatan dengan meja buffet.. Ai likeee.. Hmmm nak kena bawak tupperware ni HAHAHAHAHAHA!!! 

Hmmm tahun lepas pada #SBB2013 Mak Dara ada menang IPAD MINI dalam cabutan bertuah.. Dan juga diinterview oleh wartawan RTM. Tahun ni harap harap dapatla bawak balik hadiah jugak tapi part interview tu takmolah cheq shy shy cat hehe..
diterjah wartawan RTM haha

Menang ipad mini!!

Fuhh tak boleh jadi ni.. Makin teruja pulak dibuatnya bila fikirkan semua kenangan manis di SBB2013 yang lalu.. Hmmm nak kena tidoq jugak la anak anak oi.. Kalau tak esok terlelap dan terlepas pulak nak pi SBB2014.. Ok selamat malam .. good night.. jumpa esok naaaaaaa....#SBB2014 MU TUNGGU AKU DATANG.  Assalammualaikum.. 



Rahsia Sujud Di Dalam Solat (Ayuh Sebarkan!!!)

Rahsia Sujud Di Dalam Solat (Ayuh Sebarkan!!!)




Tahukah kita solat 5 KALI sehari iaitu 17 RAKAAT telah berlaku 34 kali SUJUD. Di dalamnya terdapat 1001 hikmah yang terkandung. Antaranya:-

Seorang ahli Sains saraf otak Amerika, Dr. Fidelma O’leary mendakwa bahawa beberapa saraf di otak manusia tidak boleh dialiri oleh darah dari jantung kerana posisi jantung yang berada di dada tidak cukup kuat untuk menampung pembawaannya ke otak manusia. Padahal otak amat memerlukan oksigen dan bekalan darah yang mencukupi supaya dapat berfungsi secara normal. Beliau mengkaji dari tempoh masa yang lama untuk mencari jawapan. Dikaji dengan lebih serius akhirnya dia perolehi jawapan bahawa darah akan mengalir setiap inci ke otak manusia secara sempurna ketika seseorang itu melakukan sujud seperti yang dilakukan oleh orang-orang Islam dalam solat. Bila perkara ini berlaku,maka otak dapat bekalan darah dan oksigen yang mencukupi lalu dapatlah menghindarkan pelbagai jenis penyakit seperti stress, migraine, stroke , menyegarkan otak serta menajamkan akal fikiran sekali gus menguatkan mentaliti kita (terutama ketika sujud waktu solat Subuh). Juga boleh membaiki posisi anak dalam kandungan rahim…dll.

Paling HEBAT lagi maka dia memeluk Islam…hebat tak kuasa SUJUD?

Sebenarnya:-

1. SUJUD PERTAMA tanda TAAT (PERINTAH ALLAH)
2. SUJUD KEDUA tanda SYUKUR (HAMBA KEPADA ALLAH)


Dalam khutbah Ramadhan Nabi s.a.w bersabda:,
Punggung-punggung kalian sudah berat menanggung dosa-dosa kalian. Ringankan lah beban kalian dengan memperbanyakkan sujud.

“Hendaklah kamu bersujud kepada Allah kerana sungguh tiada sekali engkau bersujud melainkan dengannya Allah mengangkat satu darjat dan menghapuskan satu dosa (kesalahan) darimu” ,(HR Muslim) 

Firman Allah SWT yang bermaksud:-

” Sesungguhnya sembahyang itu mencegah dari perbuatan keji dan mungkar” (Surah Al-Ankabut ayat:45) 

Dari Sudut Tasawuf

Sujud adalah waktu di mana seorang hamba itu paling hampir dengan Penciptanya. Pergerakan sujud itu secara lahirnya telah menunjukkan “rasa menghina dirinya” seseorang hamba itu di depan Tuhannya di dalam keadaan menyerah diri, pasrah, berikrar dan mengaku bahawa“Ya Allah hanya Engkaulah Tuhan yang layak disembah, ditakuti, dicintai dan hanya pada-Mu sahajalah tempat berserah dan memohon pertolongan”.

Seorang sahabat Nabi SAW iaitu Huzaifah r.a berkata bahawa Rasulullah SAW telah bersabda:-“Tiadalah keadaan seorang hamba yang paling disukai oleh Allah daripada Dia melihat hamba-Nya itu di dalam keadaan bersujud, dengan meletakkan mukanya di tanah
( sebagai tamsilan tunduk, pasrah dan rasa hina seorang hamba kepada Allah)”. (Hadis Riwayat Imam Tabrani).

Firman Allah SWT yang bermaksud:- ” Sesungguhnya orang-orang yang beriman dengan ayat Kami ialah orang yang apabila diperingatkan dengan ayat-ayat Kami mereka menyungkur sujud dan bertasbih serta memuji Tuhan dan mereka tidak menyombongkan diri” (Surah As-Sajadah ayat 15).

Sujud bererti seseorang itu telah meletakkan wajahnya ditempat yang paling rendah di atas tanah ini bermakna ia telah meletakkan seluruh dirinya di atas tanah, mengingatkan dirinya terhadap punca asal kejadian manusia itu dari tanah dan mengembalikan dirinya kepada tanah. Apabila ia telah sanggup menghantar dahinya dan juga dirinya ke tempat yang hina maka tidak mungkin ia akan bersikap sombong lagi terhadap Allah yang menciptakan dirinya dari tanah itu.

Maka setiap kali sujud sewajarnya seseorang itu sentiasa ia mengingati akan mati, apabila ia ingat akan mati maka terasa seolah-olah bahawa solatnya itu sebagai solat penghabisan kerana ia akan menghantarkan dirinya ke tanah. Ia merasakan bahawa setiap kali ia sujud seolah-olah ia tidak akan bangun lagi. Sedangkan kematian itu merupakan pintu bagi seseorang memasuki gerbang akhirat.

Dalam keadaan demikian maka hati akan merasa gerun dan merasai kebesaran Allah dan ketika itulah ia membaharui lagi di dalam hatinya untuk mensucikan Zat Allah Yang Maha Tinggi disamping lidah tidak bertulang mengucapkan, “Subhana Rabbial- A’la wa-Bihamdih”.

NOTE# "Rasulullah s.a.w. bersabda: “Sampaikan dari ku walaupun sepotong ayat."

Hadis di atas merupakan ingatan daripada Baginda s.a.w. kepada umatnya supaya menyampaikan apa sahaja daripada Baginda s.a.w. yang diketahui kepada masyarakat. Mereka yang diberi kelebihan oleh Penciptanya dengan sedikit ilmu pengetahuan yang bermanfaat, diminta berkongsi kemanisan itu dengan saudaranya yang lain. Walaupun hanya sepatah perkataan, namun sekiranya dilihat mampu memberi kebahagian kepada seseorang, sebarkanlah.


COPY PASTE ENTRY INI AMAT AMAT DIALU ALUKAN!!

THE ZISTERS @ ASTRO AWANI

Mak Dara @ AXA AFFIN Life Insurance Malaysia

Mak Dara @ IKLAN MAYBANK