Sunday, August 17, 2014

Amat KECEWA Dengan BOOKING.COM !!

Dengan membaca tajuk saja sudah pasti anda dapat menggambarkan betapa Kak Adza amat KECEWA dan amat amat amat MARAH dengan sebuah laman web yang menawarkan service online booking yang menawarkan  tempahan penginapan melalui talian/online. Ya memang Kak Adza benar benar marah.. memang akak benar benar dah hilang sabar dengan BOOKING.COM semalam !! 

Sebenarnya.. Sejak dari pemergian suami akak hampir 100 hari yang lalu.. memang akak tidak kemana mana.. oleh kerana akak berada dalam iddah dan juga kerana keadaan kesihatan Akak yang amat merudum sejak kebelakangi ini..  akak telah menjalani pelbagai jenis perubatan bagi merawat penyakit akak.. klinik tak payah cakap lah asyik ulang alik ke sana selang beberapa hari.. Akak juga telah cuba akupuntur , perubatan homeoteraphi dan terbaru akak telah menjalani bekam bagi mengubati penyakit akak.. Namun akak terpaksa akur dengan nasihat doktor yang menyatakan bahawa masalah sebenar akak adalah stress yang melampau hingga menyebabkan sistem imun akak merosot dan membuatkan akak jatuh sakit. Dan doktor telah menasihati akak untuk pergi bercuti dan berehat bagi menghilangkan stress yang akak alami. Jadi bagi mengikuti nasihat ahli keluarga dan doktor membuatkan akak mengambil keputusan untuk bercuti bersama anak anak akak namun masih di sekitar KL kerana akak belum sedia untuk bercuti keluar dari KL. Dan jalan mudah untuk mendapatkan bilik penginapan ialah di Agoda dan Booking.com . Tapi entah bagaimana akak memilih untuk menempah penginapan melalui booking.com untuk bermalam di Private Suite di Berjaya Times Square KL . Dan Akak telahpun menerima email menyatakan bahawa tempahan akak telahpun diterima dan berjaya..



Seperti yang anda dapat lihat.. tempahan Akak telahpun diconfirmkan oleh pihak booking.com kan? Dan apa lagi Akak pun terus bersiap siap dan membawa anak akak ke Times Service Suites @ Times Square untuk check in. Dan nak tahu apa yang berlaku? Sesampai sahaja Akak dan anak anak di sana kami disuruh ke frontdesk di west wing untuk check in.. Maka Akak heret anak anak melalui shopping complex times square yang penuh orang tu dan ke kaunter hotel di sana. Dan di sana pula pegawai front desk menyuruh Akak kembali ke east wing dan mencari agent dari booking.com . Terpaksalah akak mengheret anak anak akak kembali melalui orang ramai kembali ke tempat pertama akak sampai tadi . Di sana tiada seorang pun yang ada di sana. Membuatkan akak melopong hampir setengah jam di sana. Ada beberapa pekerja di sana memberi cadangan untuk akak menelifon ke booking.com jadi akak pun telefonlah mereka. Dan hampir 20 minit berlalu tiba tiba datang seorang pak arab yang mengatakan pihak syarikat menghantarnya untuk menguruskan tentang booking yang telah akak buat. 

THE BEST PART is.. Dia kata kenapa akak booking last minute? Akak hairan juga kenapa dia kata begitu.. Rupa rupanya kini dia seakan cuba mahu menyalahkan akak kerana booking pada hari yang sama kerana katanya lebih baik kalau menempah sehari sebelum check in. Akak kata padanya tak ada tertulis pun yang semua booking harus dibuat pada tempoh yang ditetapkan.. Ok kalaupun akak menempah di saat akhir.. kenapa pula diorang masih membuka tempahan dan boleh pula menerima tempahan yang akak buat tu??? Oh sungguh tak faham dengan cara mereka beroperasi. 

Kini lebih sejam berlangsung anak anak akak makin letih dan ada yang terduduk di lantai lobby tu dan mamat arab ni semakin membuatkan akak benar benar marah. Boleh dia kata bilik akak tempah dah full?! FULL??!!! buat apa korang buat tawaran dan terima tempahan jika bilik yang korang tawarkan tu dah FULL!! dah berpenghuni!!! Kini dia offer akak untuk duduk di hotel yang berdekatan dengan times square.. Like hellooooooo... Akak tak kenal pun siapa mamat arab ni and you expected me to follow you dengan anak anak semua?!! Dah tentulah TIDAK!!! Saya rasa kalau anda berada di tempat akak pun takkan sewenang wenangnya untuk mengikuti orang yang tidak kita kenali lagi lagi orang asing kan... Lagipun akak tempah bilik di times square dan bukan di hotel yang lain.. Akak terus menyatakan padanya bahawa FORGET ABOUT IT!!! dan akak membawa anak anak pulang ke rumah.

Memang TAK PATUT memang menganiaya orang apa yang telah dilakukan kepada akak dan anak anak. Akak janji pada diri akak TAKKAN sekali kali menggunakan booking.com sampai bila bila.. Dan pada anda semua yang ingin menggunakan laman web ini agar lebih berhati hati.. Namun rasanya lebih baik gunakan AGODA saja lah.. Kerana agoda 100 kali lebih baik dari booking.com ini..

Kepada pengendali booking.com janganlah menganiaya pengguna laman web anda. Dari yang saya dengar dari pekerja di situ bahawa sudah banyak kali perkara seperti ini berlaku . Ada yang datang dari brunei juga kena perkara yang sama macam akak. Ada sampai bergaduh gaduh dan buat report polis kerana dirasakan telah tertipu oleh laman web itu.. perancangan akak adalah untuk menghilangkan stress dan meluangkan masa bersama anaka anak akhirnya membuatkan akak bertambah tambah stress.. apa yang dapat akak katakan mengenai pengalaman semalam ialah...

 Saya SANGAT SANGAT SANGAT KECEWA BOOKING.COM !!!!


THE ZISTERS @ ASTRO AWANI

Mak Dara @ AXA AFFIN Life Insurance Malaysia

Mak Dara @ IKLAN MAYBANK