Tuesday, January 10, 2017

Kenapa Wanita Takut Bila Tiba Umur 40 Tahun



Kenapa Wanita Takut Bila Tiba Umur 40 Tahun


Hidup bermula pada umur 40 tahun .. Atau bak kata omputeh Life begins at forty. Selalunya kalau kaum lelaki biarlah umur 40 ke 50 ke 60 ke.. Diorang cool jer kan.. Itu yang dapat mak lihat le.. nak kena tanya kaum lelaki le betul ke idok atau luaran cool tapi dalaman pun risau jugak.. Namun bagi kaum wanita bila nak masuk umur 40 tahun ni.. memang lain macam rasanya.. Macam macam berlegar di kepala bila nak mencecah umur 40 tahun.. KENAPA? Hmmmm mak pun tak tahu nak menjawabnya.. Ini kerana sejak kebelakangan ni mak pun dah mulai merasa penyakit ni.. Yup mak bakal menamatkan zaman bujang ehhhh hehehe tak takkkk.. maksud mak , mak bakal menamatkan zaman berumur 30an dalam masa dua minggu lagi. Ini kerana mak bakal berusia 40 tahun pada 24hb Januari depan.. Uwaaaaaa mak dah tuoooooooooooooo....

Ok mari mak kongsikan apakah antara perkara perkara yang membuatkan para wanita takut bila tiba umur 40 tahun.

1) MENOPAUSE
Menopause atau premenopause boleh bermula apabila seorang wanita menjangkau umur 40 tahun. Yaa ini merupakan perkara paling utama yang amat ditakuti oleh kaum wanita bila masuk umur 40 tahun.  Antara perkara yang terjadi akibat menapause ialah pada segi emosional . Wanita yang mengalami gejala ini amat mudah tersinggung, susah tidur dan gelisah. Ini disebabkan oleh berkurangnya kadar estrogen. Gejala berpeluh pada malam hari menyebabkan gangguan tidur sehingga membuatkan wanita menjadi mudah tersinggung. Jadi berhati hatilah apabila anda bersama dengan wanita berusia 40 tahun dan ke atas .. Sebab mereka ini mudah ter"SENTAP" hehe

2) TAHAP METABOLISME RENDAH
Kebanyakan wanita mengalami kenaikan berat badan sekitar 7 kilogram antara usia 40-55 tahun. Ini kerana tahap metabolisme menjadi semakin rendah. Jadi kena rajin bersenam dan makan makanan seimbang. Bukan senang nak bakar lelemak dalam badan tu bila dah masuk umur 40 tahun ni kak oiii.. 

3) TAHAP STRESS MAKIN MENINGKAT
Di usia 40 tahun ini tahap stres mulai naik, tidak mengira jika wanita itu berstatus bujang sudah berkahwin sudah mempunyai anak atau apa jua.. Pada tahap ini anda cepat merasa stress walaupun masalah yang dihadapi sebenarnya kecil. Tapi cubalah atasinya dengan tidur yang cukup , senaman dan mengambil makanan yang seimbang.. Insyaallah akan dapat mengurangi tahap stress anda..

Seseorang yang sudah mencapai umur 40 tahun bererti akalnya sudah sampai pada tingkat kematangan berfikir serta sudah mencapai kesempurnaan kedewasaan dan budi pekerti. Sehingga secara umum, tidak akan berubah kelakuan seseseorang yang sudah mencapai umur 40 tahun.saat sudah menginjak usia 40 tahun . 

Jadi pada mereka yang bakal atau sudahpun berusia 40 tahun dan ke atas Mak Dara doakan semoga anda tabah menjalani hidup dalam usia ini. Hendaklah kita semua meningkatkan rasa syukurnya kepada Allah juga kepada orang tua kita. Selalulah kita memohon kepada-Nya, agar diberi hidayah, taufik, dibantu, dan dikuatkan agar dapat mengharungi sisa sisa kehidupan kita pada masa hadapan.. Insyaallah Aamin 

Sebelum Mak Dara mengundurkan diri Mak nak kongsikan video live FB dari mak . Sebuah video mengenai diri mak yang sedang diambang 40 tahun .. Enjoy...



4 comments:

  1. happy advance birthday Mak.. semoga diberi kesihatan yang baik dan dipanjangkan umur Aamiin..

    ReplyDelete
  2. Tahun depan SA dh 40 thn dh....seram gak..but sematkan dlm hati..age is only a number

    ReplyDelete
  3. alamakk...saya 40 tahun ni ...insyaAllah klu panjang umur...

    ReplyDelete
  4. Cikza baru 30 tp peningkatan usia ni.. mudah tersentap and stress

    ReplyDelete

THE ZISTERS @ ASTRO AWANI

Mak Dara @ AXA AFFIN Life Insurance Malaysia

Mak Dara @ IKLAN MAYBANK