Friday, August 24, 2018

KISAH BALU - WAKTU YANG TEPAT UNTUK MOVE ON

Waktu manakah yang tepat untuk MOVE ON? 
(Khas buat para BALU)


Assalam duhai teman.. Entah kenapa tiba tiba pagi ni teringat kembali kisah lama Mak Dara.. Ketika Mak Dara sedang berduka atas kehilangan suami semua berbisik dan memberi semangat untuk Mak Dara move on.. move forward.. fikirkan anak anak.. fikirkan masa depan.. Yelah tak pernah terfikir bahawa Mak Dara akan menjadi balu dan seorang ibu tunggal kepada empat org cahayamata di usia 37 tahun.. Bila Mak Dara mulai perlahan lahan mengikut nasihat mereka untuk move on.. move forward.. tiba tiba ada saudara yg paling terdekat dengan Mak Dara mulai merasa yang Mak Dara terlalu cepat "MOVE ON" terlalu cepat "meneruskan kehidupan" . Kisah Mak Dara dijaja keseluruh ahli keluarga yang lain hinggakan keluarga yg bermastautin di luar negara juga telah mengetahui tentang hal Mak Dara.. Mak Dara dicemuh dan difitnah bukan hanya di kalangan keluarga namun turut disinis di dalam blognya.. Mak Dara dikatakan FAKE.. berlakon sedih atas kehilangan suami dan bermacam lagi. FB dan whatsapp semua telah di BLOCK beliau.. like seriously?? Yang pergi itu bukanlah kucing atau haiwan peliharaan.. how to FAKE all this thing when you loose your spouse, your husband, the father of your child, the man of your life, your imam??

Bertapa "BERDOSANYA" Mak Dara pada pandangannya kerana telah meneruskan sisa kehidupan Mak Dara.. Adakah terdapat waktu yang ditetapkan untuk seseorang BALU untuk MOVE ON..? Tiga tahun setengah terlalu cepat? Mungkin 30 tahun baginya baru mencukupi?

Cepat atau lambatnya kita melakukan waima apa sekalipun bukanlah ditangan kita tapi telah ditentukan oleh Allah swt. Tidakkah dia tahu bahawa tidak ada satupun daun yang gugur kecuali atas izin-Nya .. Apakah dia mahu melihat aku terus berduka seumur hidup..

Mereka melihat aku ketawa.. melihat lihat aku gembira.. Tapi tahukah mereka apa tersirat disebalik ketawaku.. disebalik kegembiraanku.. Tidakkah mereka tahu sakit yang aku tanggung Tahukah mereka setiap hari aku merindu.. CInta yang akan ku gengam sehingga hujung nyawa walaupun aku telah meneruskan kehidupan ku ini..Dan selama lebih tiga tahun aku tidak pernah meluahkan perasaan yang terpendam ini.. Namun hari ini aku terpanggil untuk berkongsi dengan anda yang "senasib denganku" para BALU sekalian.. Jika ini berlaku kepada anda... Jangan berkecil hati.. jangan tersinggung.. jangan putus asa...

"MEREKA" tidak berada di tempat kita.. "MEREKA tidak rasa apa yang kita rasa.. Tiada antara kita yang mahu kehilangan suami.. Tiada antara kita yang mahu hidup sendirian.. Biarkan mereka dengan pendapat mereka.. Biarkan mereka terus berkata kata.. Doakan semoga mereka tidak menerima nasib seperti kita.. Doakan mereka kekal bahagia selamanya.. Yang penting adalah diri kita dan anak anak kita.. Percayalah kita insan terpilih.. Percayalah apa jua yang ditakdirkan kepada kita adalah satu NIKMAT.. Dan jika kita benar REDHA tunggu sahaja pelangi yang akan diturunkan khas untuk kita .. KITA INSAN TERPILIH...


13 comments:

  1. Betul... Pekakkan telinga & abaikan je la apa orang nak kata sebab diaorang tak berada di tempat kita..

    ReplyDelete
  2. semoga akak tabah menghadapi segala cabaran, inshaAllah

    ReplyDelete
  3. Dugaan betul untuk Mak Dara.. semoga Mak Dara sentiasa tabah ye. Jaga diri dan kesihatan hendaknya :)

    ReplyDelete
  4. Saya tertarik dengan kekuatan dan tabah hati menghadapi cabaran menghadapi kehidupan yang sukar ..menjadi sumber inspirasi kepada wanita2 di luar sana

    ReplyDelete
  5. Saya tertarik dengan kekuatan dan tabah hati menghadapi cabaran menghadapi kehidupan yang sukar ..menjadi sumber inspirasi kepada wanita2 di luar sana

    ReplyDelete


  6. شركة التميز المثالي للخدمات المنزلية وتنظيف المنازل والشقق والفلل بالدمام والخبر والقطيف والجبيل
    قسم خاص لتسليك المجاري بالضغط ومكافحة الحشرات وتنظيف للمجالس والسجاد والموكيت وتنظيف الخزانات
    نقدم افضل الخدمات المنزلية بالمنطق الشرقية 0551844053

    شركة تسليك مجاري بالدمام
    شركة تنظيف منازل بالدمام
    شركة مكافحة حشرات بالدمام
    شركة تنظيف منازل بالجبيل
    شركة مكافحة حشرات بالجبيل
    شركة تنظيف سجاد بالجبيل
    شركة تسليك مجاري بالخبر
    شركة تنظيف منازل بالخبر
    شركة تركيب وصيانة الكهرباء بالدمام والخبر
    شركة المثالية للتنظيف بالجبيل

    ReplyDelete
  7. ذلك بناءً على طلب عملائنا الكرام في جميع أنحاء المملكة العربية السعودية وتمتد خدماتنا في الأحساء والقطيف والمنطقة الشرقية لخدمتك بأفضل طرق التنظيف الحديثة ونحن سعداء كشركة تنظيف شقق في الدمام والخبر شركة تنظيف ومنازل جديدة ومستعملة في الدمام والخبر شركة النجوم لخدمات التنظيف
    شركة تنظيف خزانات بالطائف
    شركة تنظيف بالطائف
    شركة تنظيف شقق بالطائف

    ReplyDelete


  8. شركه كشف تسربات المياه بالاحساء




    شركه تنظيف منازل بالجبيل
    والصدق والامانه فى العمل ، وهدفنا هو ارضاؤك وراحتك ، لا تقلق ونحن معك

    شركه عزل فوم بالجبيل
    لا تجهد نفسك ونحن تحت امرك ورهن اشارتك .
    أبرز خدمات مؤسسة الحرمــين للمقاولات العامة بالدمام والرياض

    شركه عزل فوم بالدمام

    ReplyDelete

  9. شركة تنظيف بالباحة التنظيف من الأشياء المهمة التي يجب الاهتمام بها فهناك العديد من الشركات التي تقوم بعمل التنظيف بشكل ممتاز كما تعمل بدقة كبيرة وكفاءة عالية.
    فيتم التنظيف بعدة طرق مختلفة ولكن تحتاج الى ايدي عاملة مثل شركة تنظيف بالباحة

    حتى يتم العمل على أفضل وجه فيجب القيام بالتنظيف باستخدام مواد التنظيف التي تتناسب مع كل ما تقوم بتنظيفه سواء كان سجاد او أثاث أو ستائر أو أرضيات أو غيرها من الاشياء الاخرى والاماكن الاخرى.
    فتحتاج عند القيام بالتنظيف إلى أدوات تعمل على التنظيف بشكل جيد وبطريقة جيدة تنظف بعمق ولكنها لاتتلف الاشياء الخاصة بالمنزل.
    كما يجب أيضا الاهتمام بالتعقيم للحمامات والمطابخ والتنظيف بدقة لأن تلك الاماكن أكثر تعرضا في بيتك او منزلك للاتساخات بشكل كبير شركة تنظيف بالباحة
    وتحتاج إلي التنظيف بشكل مستمر .
    كما أن هناك أيضا العديد من الاشخاص الذين يعانون من الاتساخات الموجودة بالاثاث والكنب بمختلف أنواعه فلكل نوع من أنواع الكنب طريقة مختلفة عن الاخري في التنظيف سواء كان من الجلد أو قماش أو مغطى بالخشب فيجب تحديد نوع المنظف الذي تقوم باستخدامه في التنظيف قبل الاستخدام حتى لا يتسبب في أي ضرر للكنب أو للاثاث.
    لا تقتصر عمليات التنظيف علي مكان محدد دون الآخر بل إنها من الأمور الهامه لجميع الأماكن سواء كانت منازل أو فلل أو شقق وايضا جميع أنواع الاثاث وخاصه السجاد والانتريهات الذي تتراكم فيه الاوساخ والأتربة والروائح الكريهه.
    كما يجب أن تتم عملية التنظيف للخزان أيضا والذي يعتبر من أهم الأغراض في كل منزل، ومن أهم أساليب النظافة أن يتم مراعاه التنظيف الجيد لمواسير الصرف والمجاري التي تعتبر من أكثر الأماكن التي تتعرض للانسداد وتراكم الحشرات بها وتتسبب في الأمراض.
    كما يجب أن تتضمن عملية التنظيف أيضا التخلص من القاذورات بشكل مستمر وعدم تراكمها في المنزل فهي من أهم أسباب انتشار الحشرات والروائح الكريهه والتي هي مصدر للأمراض المختلفه.
    النظافة من الأمور الضرورية والتي يحثنا عليها الدين الإسلامي وتتطلب تنفيذ دقيق واتباع الخطوات التي توفر اعلي نسب حمايه ممكنه والتخلص من مشاكل المنازل التي تنتج عن انتشار هذه الاوساخ المزعجه.
    شركة عزل أسطح
    من المعروف ان عزل الأسطح من المهام التي من الممكن ان تقوم بيه شركة عزل أسطح فهي من المهام التي من الممكن ان تساهم بشكل كبير في حماية الأسطح شركة عزل اسطح بالباحة
    وهذا من الكثير من العوامل الضارة والتي من الممكن ان تؤثر على الأسطح

    ReplyDelete

THE ZISTERS @ ASTRO AWANI

Mak Dara @ IKLAN MAYBANK