Tuesday, November 20, 2018

Kisah Balu dan Tanggapan Orang Terhadap Balu


Kisah Balu dan Tanggapan Orang Terhadap Balu

Foto Adza Irdawati Adenan.

Menjadi seorang balu seakan secara automatis terlekatnya sebuah magnet pandangan orang ramai terhadap kita.. apa saja kita buat , lakukan , katakan akan diperhati.. Ada yang memandang dengan perasaan tumpang gembira dan lega kerana kita telah dapat harungi dugaan ini dan tidak dinafikan ada juga sebaliknya.. antara contoh pandangan yg kita terima ialah..

1. Bila Balu tunjuk kegembiraan 
positif : alhamdullilah dia dah dapat teruskan kehidupan
negatif : seronok sangat tu mesti dah ada pengganti


2. Bila Balu perpenampilan lebih cantik dari biasa 
posiif: Alhamdullilah. penampilan baru untuk hidup baru
negatif: pakai lawa lawa nak cari jodoh baru le tu.


3. Bila Balu tak jaga penampilan langsung dan semakin tak terurus .
positif: Berikan dia masa nanti dia akan ok
negatif: tak redha dengan kehilangan dan dugaan Allah


4. Bila balu tunjukkan kesedihan
Positif: Doakan semoga dia dapat atasi kesedihannya
negatif: ishh tak move on move on lagi ke?


5. Bila balu dah move on dan dah dapat pengganti 
positif: Alhamdullilah semoga dia dapat kecapi kebahagiaan kembali.
negatif: dah dapat pengganti? dah lupa arwah suami/isteri ke?


Itu hanya sebahagian contoh.. jadi apa yang perlu kita buat bila terdapat pandangan pandangan positif atau negatif terhadap kita? Pada saya cuma dua perkara yang kita boleh lakukan. Pernah dengar ungkapan buang yang keruh ambil yang jernih? Yesss itu yg kita harus lakukan.

1. BUANG YANG KERUH - Abaikan semua pandangan negatif orang pada kita.
Abaikan dan terus berprasangka baik kepada yang memandang negatif kepada kita.. Kita harus faham bahawa mereka tidak alami apa yang kita alami maka mereka tidak akan faham sefaham fahamnya akan apa yang kita harus hadapi day by day.
Namun tak adil untuk kita menyalahkan orang atas pandangan negatif mereka tu.. Semuanya pasti datangnya dari kita sendiri juga. kita juga harus berhenti memaparkan perkara negatif supaya tidak dianggap serong dan dipandang negatif oleh orang ramai.. asyikkkk tunjuk sengsara derita 24/7. Macam mana orang tak tengok kita dengan penuh negativity betul tak? Jadi JANGAN MENGUNDANG tanggapan negatif orang pada kita..

2. AMBIL YANG JERNIH - ambil semua pandangan positif sebagai semangat untuk terus perbaiki diri dan kehidupan
Cuba jangan amalkan . “Masuk telinga kiri keluar telinga kanan” setiap pandangan , nasihat dan kata kata positif yang diberikan kepada kita harus kita kutip satu persatu tanpa meninggalkan satu hama pun dan jadikan semangat dan kekuatan kita untuk teruskan hidup tanpa pasangan.
Mereka yang beri kita nasihat adalah mereka yang ambik berat , yang sayang pada kita. Uols ingat semua pun suka suka ke luang masa untuk nasihat itu ini jika diorang tak sayangkan kita? Lepas dan dengar nasihat tu , pratikkan la mana yang mampu jangan terus buang segala nasihat dan niat baik mereka tu.. Baik diorang buat kerja lain yang lebih bermanfaat dari buang masa mereka jika kita langsung tak dengar nasihat mereka..

Walau apapun pandangan orang terhadap kita , baik atau buruk.. we need to be true to ourselves. Jangan jadi apa yang kita bukan . Dan jangan tidakkan apa sebenarnya diri kita hanya semata mata untuk puaskan hati mereka yang lain .

Apa apapun percayalah bahawa kita adalah insan terpilih. Insyallah ada pelangi menanti kita nanti insyaallah..



1 comment:

THE ZISTERS @ ASTRO AWANI

Mak Dara @ IKLAN MAYBANK