Thursday, October 27, 2011

Somi Mak Dara @ 8TV QUICKIE SHOW

As Salam.. Semalam Mak Dara temankan somi Mak Dara Martias Ali ke Sri Pentas TV3 dimana somi Mak Dara dijemput untuk menjadi jemputan dalam sebuah rancangan mereka iaitu 8TV QUICKIE. Mereka mahu menemuramah somi Mak Dara tentang filem pendek arahanya yang bertajuk ANAK terbitan syarikat Two Tones Sdn Bhd telah berjaya memasuki ECO FILM FESTIVAL 2011 yang bertempat di KL. Bersama samanya semalam adalah En Fadhlie iaitu Managing Director untuk Eco Film Festival itu.

Setibanya di sana kami terus dibawa masuk ke dalam studio . Dan muka masing masing dah ketat kerana kecut juga untuk masuk rancangan yang disiarkan secara langsung ni hahaha.. Meh mak Dara sharekan gambar gambar sekitar berlangsungnya siaran rancangan langsung 8TV QUICKIE tu ye..

Kami dibawa masuk ke dalam studio

Set 8TV QUICKIE bersama host Zher dan Adam

fadhlie kiri Martias kanan sedang menunggu masa untuk ditemuramah

host Zher dan Adam memulakan rancangan 

somi mak (paling kiri) sedang ditemuramah






Somi mak dara dan En Fadhlie pun ditanyakan dengan pelbagai soalan mengenai festival filem itu dan juga mengenai Filem pendek "ANAK". Dan pada di penhujung rancangan semua tetamu rancangan itu dikehendaki mengambil satu kertas yang berisi soalan dari sebuah botol yang digelar oleh host mereka  sebagai The Jar Of Doom. Dan somi mak dara mendapat soalan Who's your favourite artist and why.. Terkejut mak dara bila mendengar suami mak Dara berkata tentang Kumpulan D'ADZA iaitu kumpulan Mak Dara bersama adik beradik Mak dara yang lain iaitu Adza yanie, Adza Tuty dan Adza Rina.. Hehe cayalah sayang siap promote band bini sendiri ye hehehe... 

Kami semua menarik nafas lega bila rancangan itu berakhir. Memang tidak dinafikan crew dan host rancangan 8TV QUICKIE iaitu Zher dan Adam memang sangat baik humble dan tarak sombong punya.. memang baik sangat . U guys rock.. tapi sebelum beredar sempat jugak mak dara menyelit untuk tangkap gambar bersama mereka hehehe...


Wednesday, October 26, 2011

Jgn Lupa Tonton 8TV QUICKIE 12am Malam Ini! Ada suami Mak Dara ;)


Salam,

Malam ini Mak Dara rasa bangga sangat, sebab suami Mak Dara, Martias Mohd Ali diberi penghormatan untuk menjadi guest di dalam rancangan popular 8TV - Quickie...


Suami Mak Dara akan berada di sana untuk berbual dan mempromosikan Eco Short Film Festival Malaysia 2011 di mana short film 'Anak' terpilih untuk merebut hadiah bagi salah satu kategori di dalam Festival tersebut.



Jadi semua, jangan lupa tonton malam ini ya.. ;) Mak Dara juga ada di sana malam ini, tapi di belakang tabir sahaja, hanya menemani suami Mak Dara dengan tolong snap snap gambar.... Mood : excited

Kenangan memakai Saree di India


Sempena Hari Deepavali.. Mak Dara ingin mengucapkan Selamat menyambut Hari Deepavali kepada kesemua teman teman Mak Dara yang beragama Hindu.. Semoga gembira menyambutnya bersama keluarga. Di hari Deepavali ni tiba tiba Mak Dara teringat kenangan mak dara semasa ke India pada bulan januari yang lepas. mak dara ke India kerana menemani somi Mak Dara Martias Ali ke SHORT SCRIPT FILM FESTIVAL yang diadakan di kochin Kerala India. Filem pendek arahan oleh somi mak Dara telah masuk ke peringkat akhir dan telah memenangi GOLDEN HALO AWARD.. Tapi kenangan yang tak dapat mak Dara lupakan selain dari melawat tempat tempat yang menarik kenangan belajar memakai saree dan memakai saree sepanjang perjalanan ke India paling tak dapat Mak dara lupakan. Meh mak dara nak sharekan sikit antara gambar gambar Mak Dara memakai saree ye hehe

Mak Dara tengah belajar memakai saree

balut punya balut punya balut akhirnya berjaya jua...

Shoping ke bandar Kochin dengan memakai saree







Memang seronok memakai saree.. Mak Dara harap dapat pergi sekali lagi ke India dan destinasi Mak Dara kali ini pula ke TAJ MAHAL... =)


BEN ASHAARI DAN RAKAN BLOGGER

BEN ASHAARI

As Salam.. Dah nampak header yang bertepek di atas tu kompm kompm le dah tahu apa maknanya kan hehe.. Yup Mak Dara nak jin segmen BEN ASHAARI DAN RAKAN BLGGER.. 

Blog bagi Mak Dara adalah umpama diary.. Diary di alam maya.. Blg juga kini telah menjadi peneman Mak Dara untuk meluahkan perasaan suka duka gembira.. Sedikit sebanyak diary ni dah umpama BFF Mak Dara dah sebab setiap hari pasti ada saja cerita yang nak Mak Dara khabarkan padanya =)

Kenapa Mak Dara nak Berblog? hmm satu soalan yang sungguh best.. sebenarnya Mak Dara memang gila menulis. Mak Dara dapat tahu yang Mak Dara berbakat dalam bidang penulisan semasa mak dara sekolah rendah lagi. Bila cikgu Bahasa Malaysia Mak Dara minta Mak Dara dan satu kelas buat karangan dengan ayat bermula dari... Suatu hari ketika dalam perjalanan pulang dari sekolah, saya telah... semua rakan sekelas Mak Dara tulis kena kejar anjung lah.. tersesatlah dan macam macam cerita yg "cliche" .. tapi mak dara tulis bagaimana Mak dara telah diculik oleh sekumpulan penculik dan menceritakan pengalaman menjadi tebusan dan bagaimana akhirnya diselamatkan dan malangnya kerana ayah terkorban dalam adengan tembak menembak antara polis dan penculik. hahaha cikgu puji meleleh leleh membuatkan Mak Dara kembang semangkok.

Bila dah besar Mak Dara bertemu suami , Martias Ali seorang Penulis Skrip drama yang amat berbakat. Setelah berkahwin akhirnya Mak Dara terus ikut jejak langkah suami dan turut jadi penulis skrip drama dan filem. Setelah 14 tahun Mak Dara terlibat dalam dunia penulisan kini hampir 59 buah skrip drama dan filem telah ditayangkan di TV.

Menulis skrip selalunya Mak Dara terpaksa ikut jalan cerita pihak producer. Tapi banyak yang tersurat dan tersirat yang tak dapat Mak Dara luahkan. Cari punya cari punya cari akhirnya Mak Dara dapat jawapannya.. BLOG!!

Idla Mak Dara dalam Dunia Blg ini sudah pastinyalah penganjur segmen ini Ben Ashaari.. Cik Mat Gebu.. Yuyu Zulaikha.. Hasrul Hassan dan anda semua.. 

Jika ingin sertai segmen ni cuma klik si SINI ya.. Selamat bersegmen..


BEN ASHAARI DAN RAKAN BLOGGER

BEN ASHAARI

As Salam.. Dah nampak header yang bertepek di atas tu kompm kompm le dah tahu apa maknanya kan hehe.. Yup Mak Dara nak jin segmen BEN ASHAARI DAN RAKAN BLGGER.. 

Blog bagi Mak Dara adalah umpama diary.. Diary di alam maya.. Blg juga kini telah menjadi peneman Mak Dara untuk meluahkan perasaan suka duka gembira.. Sedikit sebanyak diary ni dah umpama BFF Mak Dara dah sebab setiap hari pasti ada saja cerita yang nak Mak Dara khabarkan padanya =)

Kenapa Mak Dara nak Berblog? hmm satu soalan yang sungguh best.. sebenarnya Mak Dara memang gila menulis. Mak Dara dapat tahu yang Mak Dara berbakat dalam bidang penulisan semasa mak dara sekolah rendah lagi. Bila cikgu Bahasa Malaysia Mak Dara minta Mak Dara dan satu kelas buat karangan dengan ayat bermula dari... Suatu hari ketika dalam perjalanan pulang dari sekolah, saya telah... semua rakan sekelas Mak Dara tulis kena kejar anjung lah.. tersesatlah dan macam macam cerita yg "cliche" .. tapi mak dara tulis bagaimana Mak dara telah diculik oleh sekumpulan penculik dan menceritakan pengalaman menjadi tebusan dan bagaimana akhirnya diselamatkan dan malangnya kerana ayah terkorban dalam adengan tembak menembak antara polis dan penculik. hahaha cikgu puji meleleh leleh membuatkan Mak Dara kembang semangkok.

Bila dah besar Mak Dara bertemu suami , Martias Ali seorang Penulis Skrip drama yang amat berbakat. Setelah berkahwin akhirnya Mak Dara terus ikut jejak langkah suami dan turut jadi penulis skrip drama dan filem. Setelah 14 tahun Mak Dara terlibat dalam dunia penulisan kini hampir 59 buah skrip drama dan filem telah ditayangkan di TV.

Menulis skrip selalunya Mak Dara terpaksa ikut jalan cerita pihak producer. Tapi banyak yang tersurat dan tersirat yang tak dapat Mak Dara luahkan. Cari punya cari punya cari akhirnya Mak Dara dapat jawapannya.. BLOG!!

Idla Mak Dara dalam Dunia Blg ini sudah pastinyalah penganjur segmen ini Ben Ashaari.. Cik Mat Gebu.. Yuyu Zulaikha.. Hasrul Hassan dan anda semua.. 

Jika ingin sertai segmen ni cuma klik si SINI ya.. Selamat bersegmen..


Tuesday, October 25, 2011

Mak Dara ke ECO FILM FEST 2011


Malam ni Mak Dara akan menemani somi Mak Dara Martias Ali ke ECO FILM FEST yang akan berlangsung kejap aje lagi. Filem pendek arahan somi mak dara yang berjudul "ANAK" antara yang terpilih memasuki festival filem ini..

Malam ni filem itu akan ditayangkan di tempat PALATE PALETTE di Damansara bersama semua filem filem yang terpilih ke peeringkat akhir yang lain. Dan majlis sebanar festival ini adalah pada 28hb nov depan.


Ohhh ok Mak Dara terpaksa pergi dulu ya nanti terlewat pulak untuk kesana.. Nanti Mak Dara akan updatekan apa yang berlaku ye.. 


"Nuffnang Blog Awards, Here I Come".


Hi Bloggers.. Today I want to participate in "Nuffnang Blog Awards, Here I Come". The best and most creative blog entries will win an invite each to the Blog Awards, and the chance to walk down the red carpet with the stars of the Asia-Pacific blogosphere.So to be creative and to make my entry different from others...I have made a very special and one of a kind video to enter the "Nuffnang Blog Awards, Here I Come".!! And the video is as below..

"Nuffnang Blog Awards, Here I Come" VIDEO !!!!

Following the success of the inaugural Asia-Pacific Blog Awards in Singapore two years ago, Nuffnang.com is once again proud to present the second edition of the Blog Awards as a celebration of the rapidly expanding blogging community in the Asia-Pacific region.Two years ago, the best of the best in the blogosphere were celebrated with the inaugural Asia-Pacific Blog Awards, and now, Nuffnang is honoured to be bringing the regional awards ceremony back, this time to Malaysian shores!

Come 16 December 2011, 500 bloggers from around the Asia-Pacific region will flock to Kuala Lumpur, Malaysia for the Nuffnang Asia-Pacific Blog Awards 2011 in Putrajaya Marriott. The Awards aims to not only honour the region's best bloggers, but also to bring together blogger communities from across Asia-Pacific.

The 500 bloggers and guests will once again take to the red carpet, and be treated to a night of fine dining and brilliant entertainment in Kuala Lumpur, the bustling metropolitan capital of Malaysia. Aside from being honoured for their hard work and contribution to the blogosphere, they will also get the opportunity to tour the city and experience the unique Malaysian culture for themselves.

There will be 10 categories of awards in the Nuffnang Asia-Pacific Blog Awards and the categories are


At the forefront of new media, entertainment blogs represent a shift in the way we get the latest scoops.This blog is the one you go to for first-hand experiences of cool places to be, happening events to check out, or just to keep up with what your favourite celebrities might be up to.

Good design is often a blend of art and science which can be hard to put a finger This blog has a design unique to its ownself, with a template created from scratch and is not replicated in its entirety anywhere else.a good blogdesign simply makes you go WOW.


Embrace your inner geek, for the geek shall inherit the earth, with all the knowledge (read: This blog is your guru in various fields, ranging from the latest technology to recent games, automobiles and shiny gadgets.that they have.

They are the one that blurs the line between having a bad fashion sense and This blog may play a huge part in the way you dress, and you often read this blog to if you should be wearing polka dots or the colour mauve this caught by fashion police.

Trustworthy reviews to delightful delicacies and scrumptious cuisine can easily be found on This blog may contain impossibly detailed food reviews, recipes for amazing home-cooked meals, and never fails to make you hungry immediately.thanks to our foodie bloggers.

Every now and then, you find this diamond in the rough. It's like your secret favourite song that you love This blog is something special, whether it be the spellbinding words, photos out of this world, an unbelievably quirky sense of humour, or anything else that catches your fancy; yet you can't believe that nobody knows about this blog but you.bits yet no one else really notices.

Parenting is a whole new level in life, both incredibly rewarding and but like stepping into the This blog is where you find tremendous help and comfort on your journey, where you share tips and stories with other like-minded parents when you're venturing down the path of parenthood.unknown at the same time.

Photography is often at the heart of a blogger's soul, and is the closest anyone can get to looking at life through This blog serves as your inspiration and may be your go-to for photography tips, or just a blog you know will offer you gorgeous photos of both the extraordinary and the mundane.another person's eyes.

Travelling is an escapist's fantasy to go someplace new, exciting. To leave one's worry behind, albeit This blog is your first stop for to-do-on-vacation tips, and your place to learn about everything foreign and exotic.and indulge in the experiences yet unknown.

The nomination period starts 24 October 2011, and nominations will be closed at 11.59 pm, 2 November 2011. After nominations are closed, blogs nominated will undergo a selection process by a panel of judges to determine the finalists who will proceed to the next stage - voting. And the highlight of the event is on the 16th December where Nuffnang Asia-Pacific Blog Awards 2011 in Putrajaya Marriott will be held.


The Nuffnang Asia-Pacific Blog Awards is brought to you by Volkswagen Malaysia and Putrajaya Marriott.
Volkswagen Logo



Top 3 reason why i should go to this event is..

1) Im a "BLOGGERHOLIC" I drink, eat and sleeps dreaming about what to write on my blog the next day. And would crave to meet all the blogger who are in the same condition like me and who can share the same interest.
2) I would love to meet and mingle with other 500 invited bloggers from around the Asia-Pacific region and sharing information about my country MALAYSIA.
3) I'm one of thousand of your most loyal NUFFNAGGERS!!

I wish all the best and good luck to all the participant and really hope that Nuffnang will invite me to this great event! Hope u lovesssssssss my video!!!!


Gempa Bumi Di Turki Di Khuatiri Meragut Ribuan Nyawa


Turkey earthquake map
gambar oleh google

Gempa bumi berukuran 7.2 magnitud telah melanda timur Turki Ahad lalu dikhuatiri bakal meragut ribuan nyawa. ini kerana masih banyak mangsa mangsa gempa bumi itu masih belum diselamatkan dan masih berada di bawah runtuhan runtuhan bangunan..

gambar oleh google

Terdapat 680 dari golongan medik , 12 anjing penyelamat dan 108 ambulans antara 2400 penyelamat yang terlibat untuk menyelamat mangsa gempa bumi itu .





Monday, October 24, 2011

Chewing Gum Membahayakan Kecantikan Rambut

Ramai tak yang suka makan Chewing gum.. Mak Dara dulu dulu masa kecik kecik memang gilaaa makan chewing gum. Hari hari Mak Dara paksa abah mak dara belikan chewing gum tiap kali berbelanja membeli barangan keperluan dapur.. Dan sekarang ni turun pulak kepada anak bongsu Mak Dara si Adza Isabella yang memang sakan gila makan chewing hampir hari hari.. Sebenarnya makan chewing gum ada baik dan buruknya.. Buruknya sebab manis sangat chewing gum tu so tak baik untuk kesihatan Tapi yang baiknya sebab ia boleh membuat senaman muka hehe... Tapi satu kombinasi chewing gum yang membahayakan kesihantan rambut ialah

CHEWING GUM
+
BUDAK NAKAL
=

Haaaa sekarang faham tak kenapa Mak Dara katakan chewing gum membahayakan kesihan rambut bila terdapat kombinasi seperti diatas iaitu kombinasi chewing gum + budak nakal = chewing gum lekat dekat rambut!!!!  Adoiiiiii gerammm betullah dengan anak Mak Dara tu.. rambut dia lekat chewing gum pastu datang tunjuk kat Mak Dara dengan wajah tersengih sengih dia tu.. Macam mana nak marah.. Mak ugut kata kena botakkan rambut untuk keluarkan semua chewing gum tu dia dengan selamba cakap OK.. Aiii tak takut langsung dan tak makan saman.. Nasib baik Mak Dara ingat petua untuk keluarkan chewinggum dari rambut ialah dengan melumurkan rambut yang terkena chewing gum tu dengan minyak masak.. Apa lagi Mak pun kasi lumurrrr le..


Nasib baiklah berkesan.. Kalau tak memang mak nak kasi potong punyalah.. So dalam sehari dua ni si Isabella ni ada le fobia sikit nak makan chewing gum lagi.. Tapi tak tahulah sampai berapa lama fobia tu dapat bertahan.. Adoyaiiii anak mama ni....


THE ZISTERS @ ASTRO AWANI

Mak Dara @ IKLAN MAYBANK