Sunday, November 2, 2014

KEHILANGAN oleh Penulis Jemputan Mak Dara - Farhana Mohamad

Assalam duhai teman.. Ya sejak kebelakangan ni Mak Dara agak jarang jarang dan kadang kadang mengupdate entri di blog kecintaan Mak Dara ni kan.. Ya la sejak dah pegang dua tanggungjawab besar iaitu sebagai Ibu dan ayah kepada 4 orang cahayamata Mak sejak pemergian arwah suami mak membuatkan Mak Dara tidak punya kekangan masa yang secukupnya untuk mengarang.. Jadi beberapa hari yang lalu Mak Dara membuka peluang kepada teman teman facebook Mak Dara jika ada sesiapa yang sudi untuk menjadi PENULIS JEMPUTAN di blog picisan Mak Dara ini.. Ingatkan takde yang sudi namun alhamdullilah ada juga yang sudi.. Jadinya mari Mak Dara kenalkan dengan PENULIS JEMPUTAN pertama bagi Mak Dara iaitu blogger Farhana Mohamad iaitu pemilik blog http://farhana-mohamad.blogspot.com/
Farhana Mohamad

Mari kita baca nukilan Farhana yang berjudul KEHILANGAN....
-KEHILANGAN-
Mungkin ada yang pernah mengalami kehilangan orang yang kita sayang. mungkin ada yang belum pernah mengalaminya. untuk pulih kembali bukannya sesuatu yang mudah. untuk terus kembali ceria bukanlah semudah yang disangka. Kenangan ketika bersama memang sentiasa bermain di fikiran. Bukanlah sesuatu yang mudah untuk terus pulih 100%. Ada sesetengah orang memakan masa bertahun untuk pulih.

jika kehilangan itu berlaku dalam proses yang perlahan, mungkin kita tidak terlalu terkejut. Orang yang kita sayang menderita sakit, dan peluang untuk sembuh seperti sediakala amat tipis. Dari mula dia sakit, kita mungkin dah boleh redha dan bersedia untuk kehilangan dia pada bila2 masa.

Berlainan pula jika kita kehilangan orang yang kita sayang secara mengejut. Kita langsung tidak bersedia untuk menerima berita kehilangan. Tiba-tiba sahaja mendapat berita yang sememangnya langsung tidak pernah terlintas yang beliau akan pergi dulu. Ibarat terkena petir! Bukan kita tak redha, cuma terkejut.

Dan orang sekeliling. Ada yang sentiasa memberikan kata semangat dan ada sesetengahnya pula langsung mematahkan semangat yang baru baik.
“ehh kau, orang tu dah takde, cari je la yang lain.”
“dia yang takde bukannya kau. Kenapa susah sangat kau nak lupakan.”

Amboii mulut. Cili nak?
Ingat senang nak lupakan?
Ingat nak cari pengganti tu ibarat seperti awak ke tesco dan pilih barang yang nak beli.

Jangan kau tanya bila orang tu nak kahwin lagi mahupun mencari pengganti, itu soalan yang sangat membunuh. itu antara dugaan yang perlu ditempuh bagi mereka yang kehilangan pasangan hidup. pakwe, tunang, ataupun suami.

kehilangan ibubapa, itu yang mungkin akan dilalui hampir kesemua kita. bagi kaum adam khususnya, belajarlah untuk mengimami solat jenazah ibu, ayah mahupun adik beradik kita sendiri. alangkah bahagianya rasa bila melihat seorang anak menjadi imam solat jenazah ibubapanya mahupun ahli keluarganya sendiri. jarang sekali dapat melihat seorang anak mengimamkan solat jenazah ibubapa sendiri. Dan pasti ibumu tersenyum bila melihat anak yang mengimamkan solat jenazahnya. Sungguh beruntung dirimu ibu. :)

Mereka sekeliling memainkan peranan penting dalam menaikkan semangat dan mengurangkan kesedihan ahli keluarga. Teruskan bagi semangat pada mereka. Kadang mereka nampak kuat, tapi hakikatnya mereka belum kuat. Semangat mereka belum pulih sepenuhnya walaupun senyuman yang awak tengok dia ukirkan tu sangat lebar.

Daripada Abu Hurairah Radhiallahu ‘Anhu katanya,, Rasulullah SAW telah bersabda : Jika anak Adam meninggal, maka amalnya terputus kecuali dari tiga perkara, sedekah jariyah (wakaf), ilmu yang bermanfaat, dan anak soleh yang berdoa kepadanya.'' (HR Muslim).

Seusai siapkan entry, mendapat perkhabaran bahawa sahabat blogger acik (akupenghibur) kehilangan ayahnya. Salam takziah buat acik sekeluarga. Semoga arwah ditempatkan dalam kalangan orang beriman.
Al-fatihah


 Perghhhh satu nukilan yang sangat bagus dik.. Dan entry ini amat dekat di hati Mak Dara kerana Mak Dara juga telah kehilangan cinta hati dan suami mak dara tak lama dulu.. Mak Dara juga ingin mengucapkan salam takziah buat Acik iaitu teman blogger yang sangat baik pada Mak Dara dan telah lama Mak kenal.. Semoga Acik tabah menghadapi kehilangan ini...

Terima kasih kepada Farhana kerana menjadi penulis jemputan yang julung julung kalinya buat blog Mak Dara ini ya.. Perghhh pecah rekod tau sebab Mak tak pernah lagi ada penulis jemputan.. Soo.. ada yang sudi nak menjadi penulis jemputan di blog Mak ni? Tapi takmolah pomot produk k.. promote blog boleh hehe.. Ok sehingga bersama penulis jemputan Mak Dara seterusnya.. jumpa lagi... Ok jom klik di SINI untuk ke blog Farhana Mohamad jom!!!




Saturday, October 25, 2014

Kisah Di Sebalik Lagu Maal Hijrah

Alhamdulillah, syukur kita kepada Allah SWT kerana dengan limpah kurnia dan izinNya, dapat kita bersama-sama sekali lagi menyambut tahun baru Hijrah. Bersempena dengan ketibaan tahun baru Hijrah Mak Dara ingin mengambil kesempatan mengucapkan selamat menyambut tahun baru kepada semua muslimin muslimat dan pembaca blog mak ini. 



Setiap kali tibanya Maal Hijrah pastinya lagu MAAL HIJRAH ini akan dinyanyikan dan berkumandang. Cerita di sebalik lagu Maal Hijrah ni sebenarnya..  kalau anda nak tahu arwah somi Mak Dara, Martias Ali antara yang menyanyikan lagu ini bersama rakan rakan MUSIC SCHOOL UITM Shah Alam pada tahun 80an dahulu.. Merekalah yang original menyanyikan lagu ini dan dirakam di Studio Filem Negara dan mulalah lagu itu berkumandang di radio di seluruh Malaysia... 

Masa kecik kecik dulu Mak Dara selalulah menyanyikan lagu ini bila tibanya Maal Hijrah tanpa mengetahui bahawa Mak Dara bakal mengahwini salah seorang dari penyanyi yang menyanyikan lagi itu bila mak besar kelak hehehe.. What a small world kan ..

Kini lagu Mal Hijrah dah banyak versinya.. Dan banyak dinyanyikan semula dan salah satunya adalah dari kumpulan Al Ajiba di ataslah.. Mak cuba juga cari versi original yang dinyanyikan oleh somi Mak Dara tu tapi tak ada.. Syang betul kan.. Kalau tak boleh le anak anak mak dara dengar suara arwah papa mereka . 

Mak Dara ingin mengucapkan Salam Maal Hijrah dari Mak Dara dan keluarga.... Walaupun Maal Hijrah tahun ini arwah suami tidak berada di sisi.. Namun arwah tetap di hati.. Moga tahun baru ini kita semua lebih berjaya dan lebih bahagia dan moga hari-hari akan datang lebih baik dari hari sebelumnya Insyaallah dengan izin Allah swt.



Sunday, October 19, 2014

KAKI ZUMBA JOM SERTAI YB's FIT CHALLENGE

Assalam duhai teman.. Apa habaq semua? Rasanya dah lama Kak Adza tak hupdate blog kecintaan Kak Adza ni.. Almaklumlah bila dah memegang tanggungjawab sebagai Ibu dan ayah ni tanggungjawab makin berat dan semakin membuatkan Kak Adza tidak berkesempatan untuk blog Akak ni.. huhu jangan marah noo.. nanti kena juai hehe..

Ok Kak Adza ni nak khaborkan pada teman teman yang kaki Zumba sekalian.. Kak Adza nak habaq mai bahawa adik kak Adza iaitu Adza Tuty akan mengadakan sebuah aktiviti Zumba iaitu YB's FIT CHALLENGE . Kenapa nama acara zumba ni YB's Fit CHALLENGE? Ini disebabkan adik Kak Adza menyahut cabaran YB KJ untuk melakukan aktiviti sihat seperti yang FIT MALAYSIA lakukan..


Kepada peminat Zumba & kaki fitness !! Moh le join!!

YB's FIT CHALLENGE 



Tarikh: 25th OCTOBER 2014. 
Tempat : Dewan Cheras Baru



D ADZA FITNESS PROMO :
http://youtu.be/Lms9o6qFusQ

Join us here!!
https://www.facebook.com/events/1541523419394686/  

● Find ur fit buddy to join 1 hour of BUDDY UP CHALLENGE  and do 6 kinds of partner workout routines
● Let's do a 90 minutes nonstop Zumba Fitness with ZIN ADZA RINA & ZIN ASK MUDDY and stand a chance to win lots of gift and lucky draw..!!


TICKETS
BUDDY UP (each) - RM35.00
ZUMBA - RM35.00
WALK IN - RM45.00
GROUP (min 10 pax) - RM30.00


ATURCARA
9.00AM - REGISTRATION
9.30AM - DIET COOKING DEMO 
10.00AM -BUDDY UP CHALLENGE
11.05AM - NUTRITION TALK 
11.30AM - ZUMBA FITNESS
1.00PM - LUCKY DRAW




Untuk keterangan lanjut mengenai YB's FIT CHALLENGE
sila hubungi Adza Tuty di talian 0142335336
Jom Zumba!!!!




Monday, October 6, 2014

Hadiah Terindah Di Aidil Adha

Salam Aidil Adha buat semua geman teman Kak Adza sekalian.. Semoga kalian bahagia dan berada di bawah lindinganNya selalu...

Di hari raya ini pasti yang ramai pulang ke kampung .. Bertemu sanak dan saudara... menjalin dan mempereratkan lagi silaturahim antara kalian.. Kak Adza tumpang gembira buat anda.

Tarikh 5hb Oktober pada tahun ini bukan saja bermakna jatuhnya tarikh Hari Raya Aidil Adha namun tarikh ini juga merupakan sama tarikh dengan harijadi arwah suami Kak Adza martias Ali
. sekiranya arwah masih ada genaplah umurnya 46 tahun..  dan hampir genap 4 bulan 7 hari arwah pergi meninggalkan Kak Adza dan anak anak..

Tiada suami atau ayah untuk Kak Adza dan anak anak untuk meraikan aidil adha.. tiada juga kek atau hadiah untuk kak Adza dan anak anak untuk meraikan harijadi.. suatu kebetulan yang amat meruntun jiwa namun alhamdullilah dapat ku hadapinya...

Itu semua ketentuanNya.. syukur Kak Adza dan anak anak dapat menetima suratan dan ketentuan Allah swt ini.. walaupun perit..

Sempena dengan hari lahirmu sayang.. tiada apa yang mampu ku berikan selain bacaan surah surah tetindah buatmu .. dan syukur alhamdullilah akhirnya siap juga batu nisan yabg telah ku tempah buatmu nyawaku Martias Mohd .. satu satunya batu nisan yang diperbuat dari kayu cengal di tanah perkuburan AU4 ini..

You always wanna be different than others.. and i fullfil this for you sayang.. hanya itu yg mampu kuberikan buatmu untuk harijadimu yang ke 46 tahun hari ini 5hb oktober.. selamat ulangtahun sayang... al fatihah


Tuesday, September 30, 2014

BILA SEKOLAH NAK CUTI.. BILA CUTI...

As salam duhai teman.. Pagi tadi dalam pukul 8:30 pagi tengah cantik buat beberapa tugasan tiba tiba Kak Adza mendapat satu panggilan tellefon.. Cuak juga bila di skrin tertera nombor telefon dari Cikgu Sekolah anak Akak. Tersentak dihati kenapa cikgu telefon? anak sakit ke? anak ada gaduh dengan kawan sekelas ke.. Bila panggilan telefon diangkat rupanya Cikgu memaklumkan pada Kak Adza bahawa hari ini sebenarnya anak anak Kak cuti dek kerana kelas mereka telah digunakan untuk pelajar yang mengambil ujian UPSR.

Adoiii maafkanlah mama wahai anak anakku Adza Kasih dan Adza Isabella.. Mama betul betul lupa.. Baru teringat surat yang diorang bawa balik dari sekolah minggu lepas mengenai cuti hari ini.. So apaalagi terus bingkas bangun dan jemput mereka pulang dari sekolah.

Adza Kasih & Adza Isabella

Ni la dikatakan bila sekolah nak cuti.. bila dah dibagi cuti suruh ke sekolah. Takpe ini menunjukkan anak anak mama memang rajin kesekolah walaupun disuruh cuti.. hohoho...


Sunday, September 14, 2014

Kak Adza Dan Utusan Malaysia

As Salam duhai teman.. Semalam teman Kak Adza ada khaborkan pada Akak yang dia ada ternampak wajah akak di Utusan Malaysia.. Syukur akhirnya interview yang akan buat bersama wartawan Utusan iaitu Ana keluar juga. Tapi dah tengah tengah malam mana ada lagi kedai yang menjual surat khabar kan.. Maka Akak pun pasrah je lah.. Tup tup tengah malam semalam ada teman FB akak telah upload artikel itu di facebook dan tagkan nama Akak. Dan inilah keratan akhbar yang Kak Adza maksudkan itu.

keratan akhbar UTUSAN MALAYSIA 13hb Sep 2014


Terima kasih kepada wartawan Utusan iaitu Adik Ana atas artikel yang telah ditulisnya itu.. Artikel ini mengenai pengalaman dan cinta akak pada mengembara secara backpacking bersama anak anak Akak. Semasa arwah suami akak masih ada kami telah mengembara secara backpacking ke beberapa negara termasuk Thailand , Singapura , Indonesia,  Vietnam , Laos , Jepun dan India  . 

Tengah Kak Adza menulis artikel ini tiba tiba dapat panggilan telefon dari Ana wartawan Utusan ini katanya dia terlupa untuk ingatkan Kak Adza yang artikel ini akan dikeluarkan semalam.. Katanya akan berikan satu copy suratkhabar yang mempunyai artikel ini pada kak adza nanti.. Terima kasih banyakkkkkk Ana.. Waduh terharu betul dengan Ana ni.. Sudah le menulis artikel mengenai akak siap nak tolong berikan satu salinan pada Akak lagi.. You are really awesome reporter dik.. 


Memang rindu untuk mengembara lagi.. Namun sejak ketiadaan arwah suami Kak Adza telah hentikan sepenuhnya aktiviti backpacking ini.. Tengoklah mungkin tahun depan atau seterusnya barulah akak fikir jika mahu meneruskan aktiviti ini.. Susah kalau nak mengembara tanpa suami di sisi namun insyaallah segalanya berkemungkinan..


Saturday, September 13, 2014

BLOGGER PRIHATIN SUMBANGAN DIPERLUKAN !


Assalam duhai teman. Pagi tadi Kak Adza ada terbaca sebuah status di FB oleh seorang rakan iaitu Puan Noraini Mohd Nor mengenai Projek Pembesaran Surau Al-Muttaqin SMK Kulai Besar . Surau Al-Muttaqin SMK Kulai Besar, Kulaijaya, Johor merupakan sebuah surau dibawah pengurusan dan pentadbiran sekolah. Pada tahun 2013, satu jawatankuasa telah diwujudkan bagi menguruskan segala urusan pentadbiran dan aktiviti surau sekolah yang dianggotai oleh pentadbir sekolah, ajk PIBG dan guru-guru dan Puan Noraini merupakan salah seorang dari tenaga pengajar di sekolah tersebut.










Melihatkan gambar yang terpapar ini sesungguhnya pembesaran surau ini amat amatlah diperlukan bukan?


Misi projek ini adalah bagi mengumpul dana bagi tujuan pembesaran Surau Al-Muttaqin SMK Kulai Besar termasuk kos bangunan, tempat wudhu', tandas, kelengkapan perabot dan sebagainya.

Projek Pembesaran Surau 
satu perdua kaki persegi = RM 50.00
No.Akaun Bank Islam :
01-117-01-000777-5 (SURAU AL-MUTTAQIN SMK KULAI BESAR) 
Berminat, sila hubungi Ust.Nadhir 019-2869356

Program Wakaf Al-Quran Tafsir dan Rehal Al-Quran
Surau Al-Muttaqin SMK Kulai Besar
Harga :
Al-Quran (Besar) = RM35.00
Rehal Al-Quran = RM35.00
*Al-Quran tersebut akan digunakan untuk program penghayatan Al-Quran sepanjang tahun.

Jualan Al-Quran Tafsir keluaran Karya Bestari
Keuntungan akan dimasukkan ke dalam tabung pembesaran Surau SMK Kulai Besar dan tabung Dakwah Sekolah.
Harga :
Besar : RM 35.00
Kecil : RM 30.00 Berminat? 

Marilah kita menjadi Blogger yang prihatin dan membantu menjayakan projek ini semampu kita.. Berikanlah sumbangan seikhlas hati serendah rendah rm5 ke atas pun tidak mengapa.. Kerana sedikit dikit lama lama sumbangan itu boleh menjadi bukit insyaallah dengan izin Allah swt.

Berminat untuk menyumbang? 
Sila hubungi Ust.Nadhir 019-2869356. 

FB PAGE
(DARIPADA Abu Hurairah, Rasulullah ada bersabda, bermaksud: “Apabila seorang mati, putuslah amalannya kecuali tiga perkara, (iaitu): Sedekah jariah, ilmu yang memberi faedah kepada orang lain atau anak yang salih yang berdoa untuknya.” – (Riwayat Muslim dan lain-lain termasuk Imam Ahmad. Mustika Hadis 3:312)

Para blogger yang budiman.. Diharapkan agar anda semua dapat menghulurkan bantuan atau setidak tidaknya dapat membantu memanjangkan mesej ini di blog blog anda.. just copy paste pun tak mengapa.. Semoga dengan hebahan ikhlas kita ini dapat sedikit sebanyak membantu mereka insyaa allah...


Sunday, September 7, 2014

Kasi Potong !

Salam duhai teman.. malam ni bawak my son si intan payungku Adza Haiqal Martias to the barber shop.. jadi ayah dan ibu sekaligus ni sesekali terlupa akan beberapa perkara.. lewat malam mcm ni br perasan rambut anak teruna dah panjang takut kena denda kat sekolah esok lebih baik malam ni kasi potong.. terlepas nak nengok AF hehe.. apa2pun skrg anak didahulukan :)


Saturday, September 6, 2014

QARIN Menanti Anda

Jom menonton drama bersiri bertajuk QARIN yang akan disiarkan di RTM1 sebentar saja lagi jam 7 ptg.. skrip karya adik saya Adza Nasyaemie dan saya sendiri.. konsep oleh arwah suami saya Martias Mohd Ali dan diarahkan oleh @Sham Jr ..

Qarin menanti anda di RTM.. Selamat menonton..


Musim Sakit Mata Merah

Musim durian ada.. musim cempedak ada.. musim demam ada.. dan sekarang musim yang tengah in trend dan terkini .... MUSIM SAKIT MATA MERAH..

Assalam duhai teman.. Harap anda semua sihat sihat belaka ye.. Bagi keluarga Kak Adza aka Mak Dara, kami satu rumah tengah hangat dengan musim sakit mata ni.. Bermula dari minggu lepas yang pertama kena adalah anak saudara Kak Adza iaitu kemudian kakaknya lepas tu habis berjangkit pada mama dan papanya pula.. Nak dijadikan cerita Akak pegi menziarah diorang dan lepas tu apa lagi.. sorang demi sorang pun terkena hehe.. Mari Akak kongsikan pesakit pesakit Mata Merah itu..


Ha itu adalah antara pesakitnya yang terdiri dari anak anak buah Kak Adza 3 gambar di atas dan anak anak kak adza sendiri 3 gambar dibawah.. Dan setelah Akak dapat survive selama seminggu dan setelah jenuh mengelak akhirnya pagi semalam tumpas jua bila bangun tidur dan mata tak boleh bukak.. Fuhh rasa berpasirrrrrr.. berdenyut pun boleh tahan.. Mana gambar kak Adza? Fuhh baik Kak tak masukkan karang nightmare kome sorang sorang..

Akak dah beli dah ubat untuk mengubati penyakit ni. Dan tak kurang juga akak google mencari PETUA MENGUBATI MATA SAKIT MERAH .. Antaranya..

Petua Pertama 
Ambillah satu sudu besar garam dan masukkan ke dalam besen berisi air. Kacau garam tersebut sehingga larut. Kemudian, masukkan muka ke dalam air campuran garam tersebut dan pejam celikkan mata beberapa kali. Hasilnya, sakit mata anda akan berkurangan.

Petua Kedua
ambil 4keping daun tersebut dan gunting.rebus je.pastu kemudian masuk kan mata dalam air yang direbus tadi bila air itu mula sejuk.

Petua Ketiga
Titiskan susu ibu kedalam mata yang sakit

Dalam banyak banyak petua, petua ketiga tu susah sikit nak direalisasikan dek sebab balu dan ibu macam akak ni kan anak anak dah besar panjang mana nak mendapatkan susu badan lagi.. Dah jadi yogurt kata adik Akak pada akak.. Amboii sampai hati perli akak tau.. 

Takpe walau apapun ubat atau petua yang nak diguna pakai yang penting kita berdoa pada Allah swt agar disembuhkanNya insyaallah dengan izin Allah.. 

Ada tak yang sedang sakit mata merah sila angkat tangan.. Jangan gusar pakai je cermin mata hitam dan kalau orang pandang semacam mula menyanyi bila larut malam tarakucha tarakucha hehe..


ps.. Alhamdullilah azam akak untuk aktif kembali dalam dunia blog akan akak teruskan.. Namun dihati tidak pernah sekali kali melupakan nyawaku Martias Ali yang amat kucintai.. 



Friday, September 5, 2014

MASIH KAH AKU DITERIMA ?

Masihkah aku diterima?
Masih adakah yang sudi menerimaku kembali?
Adakah yang merindui penulisanku?

Itu yang bermain di fikiran akak sejak kebelakangan ini.. Hampir 4 bulan sejak Kak Adza telah mengabaikan blog kecintaan Akak ini.. Seperti mana perasaan sedih yang menyelubungi Kak Adza setelah kehilangan suami dan nyawa akak Martias Ali sejak itu juga kehilangan minat untuk menghidupkan kembali blog ini.. Kerana kebanyakkan cerita di dalam blog ini berkisahkan kehidupan akak dan keluarga akak yang tercinta. Dan setelah kehilangan insan yang paling Kak Adza cintai seperti hilang separuh nyawa dalam kehidupan dan seperti tiada apa yang harus Kak Adza kongsikan bersama pembaca akak..

Namun hari ini akak telah decide.. Akak tidak seharusnya terusan begini. Arwah suami akak pernah berkata bahawa dia amat bangga dengan kejayaan blog akak ni.. Sebenarnya takdelah berjaya manapun blog picisan ini namun dimatanya ia berjaya.. Dan akak juga kini bertemu dengan ramai teman teman yang juga kehilangan suami mereka dan kata kata mereka menyedarkan Akak bahawa akak harus meneruskan menulis dan memberi semangat kepada semua yang senasib dengan akak bahawa kami harus REDHA.. BANGUN dan BERGERAK KEHADAPAN..

Akak tidak mahu lagi terus bersedih akan kehilangan suami akak sebaliknya akak harus MERAIKAN CINTANYA.. kasihnya dan kenangan akak bersamanya.. Arwah telah meninggalkan anak anak untuk Akak.. Akak kini faham bahawa dengan berada di dalam kesedihan membuatkan mereka juga turut bersedih . Jadi akak harus nekad untuk meneruskan cinta ini demi anak anak.. Akak kena kuat .. akak kena tabah.. Pasti arwah juga mahukan akak untuk berjuang demi anak anak dan cinta kami.. Love him till jannah. Insyaallah Dengan izin Allah swt.. Semoga dipermudahkan.


NOW IM BACK!!!!



THE ZISTERS @ ASTRO AWANI

Mak Dara @ IKLAN MAYBANK